Hvis du vil at innholdet du skriver skal rangere hos søkemotorene som for eksempel Google, bør du skrive om nøkkelordene dine med lang hale. Du har sannsynligvis lest eller fått råd om dette innen søkemotoroptimalisering (SEO) tidligere.
Hva mener vi med nøkkelord med lang hale?
Hvorfor skal du skrive om dem?
I denne korte artikkelen forklarer vi hva nøkkelord med lang hale er fra ett søkemotoroptimalisering perspektiv.
Hvordan de termene som vi skaper når vi produserer innholdet kan hjelpe deg med å rangere høyere i søkemotorene som Google.
Vi inkluderer også noen eksempler.
Hva er nøkkelord med lang hale?
I SEO skiller vi mellom hovednøkkelord og nøkkelord med lang hale.
Et nøkkelord med lang hale er mer spesifikt enn et hovednøkkelord, og som regel, men ikke nødvendigvis består det av flere ord. Hovednøkkelordet er et generelt begrep eller generisk begrep som mange mennesker skriver om.
Et nøkkelord med lang hale har et mer spesifikt emne eller et underemne for overskriften.
Vanligvis lages det mindre innhold om dette emnet.
Hvordan hjelper de deg med å rangere i Google?
Idéen er ganske enkel. Som nevnt ovenfor er det mindre innhold på nettet om nøkkelord med lange haler, fordi færre har skrevet om dem. Mindre innhold betyr mindre konkurranse!
Fordi konkurransen ikke er så tøff, er det lettere å slå andre nettsider med innhold om nøkkelord med lang hale i søkemotorer.
I tillegg kan det hende du finner ut at det er lettere å målrette seg mot en bestemt søkeintensjon med nøkkelord med lang hale. Søkeintensjon er grunnen bak et søk, vil noen bare ha informasjon eller ønsker han/hun å kjøpe noe?
Eller ønsker de noe helt annet?
Eksempel på et nøkkelord med lang hale
Nøkkelord eksempel eller nøkkelfrase er [Kokebøker Asia]. Det er mange bokhandlere, forlag og bloggere som skriver om diverse mat. Hvis du bare begynner med dette på nettsiden din vil det være tilnærmet umulig å rangere. Du må konkurrere med utallige store aktører med mengder av godt innhold.
Det du bør prøve å fokusere på er en nisje for nettsiden din og artiklene du publiserer.
Å finne en nisje betyr å målrette mot et veldig spesifikt publikum. Dette kan du gjøre ved å lage veldig skreddersydd innhold, innhold med nøkkelord med lang hale!
Et eksempel nøkkelord på en setning med lang hale kan være [Kokebøker med eksotisk mat fra Kina].
Hvis du skriver innhold av høy kvalitet om et spesialisert emne som det, kan du slå konkurransen med disse nøkkelordene med lang hale.
Hvis du retter deg mot søkere som har til hensikt å kjøpe bøker, kan du inkluderer disse begrepene og fokuserer innholdet ditt på å svare på disse søkene.
Du kan også vurdere å legge ved et lokalt søk som for eksempel [hvor kan man kjøpe kokebøker med eksotisk mat fra kina i Oslo]
Langsiktig strategi
Du tenker kanskje, men jeg vil rangere for hovednøkkelordet. Det får masse trafikk!
Det gjør det, men hvis du rangerer på side 10 for det spørsmålet i Google så får du ikke mye ut av det.
Det fører til mye trafikk, men ingenting som konverterer til salg eller henvendelser. Vi anbefaler å begynne med de mindre konkurransedyktige nøkkelordene med lang hale. Når du har skrevet flere artikler med relevante nøkkelord med lang hale og du rangerer bra på disse kan du sikte på et begrep som kommer nærmere hovednøkkelordet.
La oss gå tilbake til eksemplet på [Kokebøker med eksotisk mat fra Kina].
Du kan skrive om [nøkkelord eksempel]
- Kokebøker med eksotiske retter fra Asia
- Kokebøker med enkle retter å lage for barn
- Historier om mattradisjoner
På denne måten vil Google finne ut at du har ganske mye spesialisert innhold om disse emnene.
Hvis du samler all denne kunnskapen i en hjørnesteinsartikkel, for eksempel [Kokebøker med eksotisk mat fra Kina], og du sørger for at du lenker fra alle dine artikler med nøkkelord med lang hale til denne hovedartikkelen, øker du sjansen for å rangere på topp i søkemotorene.
Hvis dette fungerer, kan du begynne å skrive innhold av høy kvalitet om andre typer kokebøker.
Dette vil med tiden gjøre at du kommer nærmere hovednøkkelordet.
Vi kaller dette en hjørnesteinsinnholdsstrategi.
Høyere konverteringer!
Mindre konkurranse er ikke den eneste fordelen med å skrive om nøkkelord med lang hale. Hvis du fokuserer på en nisje, vil besøkende lettere konvertere til kunder, abonnenter på nyhetsbrev eller hva du sikter mot, spesielt hvis du imøtekommer søkeintensjonen. La oss si at de besøkende leter etter en veldig spesifikk type bok.
Hvis de lander på nettsiden din, spesialisert på akkurat den slags bøker, vil de sannsynligvis finne og kjøpe bøkene de leter etter.
Dette er nok en grunn til å fokusere på den lange halen! Det er sikkert en av grunnene til hvorfor vi er ranket som en av Norges beste SEO 😉
Les også artikkelen fra Rand Fishkin fra Moz, Long tail SEO.