Google Annonsering

Google ads, tidligere kalt Google Adwords, er annonse plattformen til Google.

Ta kontakt

Hjelp med Google annonsering?

Når en bedrift tar i bruk Google Ads så får de tilgang til et vidt spekter av betalte annonser som kan generere fler leads og salg.

Google har siden fødselen av internett vært den aller største søkemotoren der ute og blir i dag brukt av omtrent 1,7 billioner mennesker daglig. Google er såpass integrert i vårt daglige liv at Google må håndtere 75 000 søk i sekundet på en helt vanlig dag på verdensbasis. Tallene viser at mer en 90% av både B2B og B2C handel starter med et Google søk, så da gjelder det for bedrifter å være sikre på at annonsene deres på Google vises på riktig sted, til riktig folk, til en overkommelig pris og at budskapet bedriften vil få frem stemmer overens med annonsen.

Hvordan får man til dette?

Jo med Google ads.

Hva er Google Ads og hvorfor trenger jeg det?

Google annonsering og ads

Google Annonsering Ads er plattformen Google har laget for å kontrollere annonsene dine på google og partner nettverkene. Google sin primæroppgave er å vise folk som søker de meste relevante svarene som mulig, så hvis du søker på et begrep eller ord og google har en nettside som passer perfekt til det så vil denne nettsiden dukke opp organisk uten å måtte betale for dette. Som oftest på

  • Google så er det mange om beinet og konkurransen om å vises høyest på googles søkeresultatsider er høy.
  • Hvis man da setter opp annonser i Google Ads så kan styre hvilke ord man vil vise annonser på og hvor høyt opp på søkeresultatsiden man vil være.
  • Man har også muligheten til å få en god del tilleggsinformasjon og funksjoner på annonsene sine når man har betalte annonser på Google.

Send inn skjema i dag og kom i kontakt med våre sertifiserte eksperter

Dere kan forvente

Annonser og utvidelser

Når man tar i bruk Google Ads så får man tilgang til et vidt spekter av annonser som alle har ulike fordeler. De meste brukte typene av annonser er per dags dato shopping annonser, bilde og video annonser og tekst annonser. Ved shopping annonser kan man få produktene sine helt oppe over søkeresultatene med, bilde, tekst og pris i en liten boks som gjør at potensielle kunder er ett klikk unna å legge varene dine i handlekurven sin etter et søk. Denne er gullverdt for alle bedrifter med nettbutikk. Man har også visuelle annonser i form av bilde, video eller GIF som kan være en video på Youtube eller bannerannonser på diverse nettsider blant annet, disse kommer i mange ulike former med ulike fordeler og ulemper. De mest vanlige annonsene vil alltid være standard søkeannonser som er tekst annonser. Her også har man mye forskjellig å velge mellom da man kan for eksempel lage dynamisk søke annonser som blir laget ved at google skanner hele nettstedet ditt og setter sammen annonsene selv med minimal input fra deg selv eller responsive søkeannonser der man legger inn mange ulike beskrivelser og overskrifter også tester google ut de forskjellige kombinasjonene og finner ut hva som funker best. Hver eneste bedrift/produkt har forskjellige behov og Google Ads har de ulike annonsene som skal til for å framheve dette og treffe de riktige kundene dine med det riktige budskapet.

Målretting

Google ads gir deg mange forskjellige måter å forsikre deg på at du treffer de riktige folkene med dine annonser og at du ikke viser annonser til folk som ikke er interesserte. Man har da muligheten til å målrette seg ut ifra – «Detaljerte demografiske kategorier» som sivilstatus, utdanning og boligeier for eksempel. – «Interesser og egendefinerte interesser» som Hus og hage, mat og matlaging eller reise for eksempel. – «intensjon» Dette vil være hva de aktivt undersøker som for eksempel billetter til festivaler eller datamaskiner og utstyr. -«Remarketing og lignende målgrupper» Her vil man kunne målrette annonsene sine mot kunder som har hatt en interaksjon med nettsiden din tidligere, slik at man for eksempel kan vise annonser til folk som har lagt til noe i handlekurven i nettbutikken men ikke fullført kjøpet.

Man kan også velge og ikke målrette seg mot noen spesifikke segmenter men heller bare la søkeordene gjøre jobben med å finne de riktige potensielle kundene.

Budgivning

Google ads tilbyr et bredt spekter av budgivningsstrategier til deg og din bedrift. Alle de ulike strategiene har ulike mål de fokuserer på å oppnå. Om dette skal være å vises absolutt øverst på resultat siden, få så mye trafikk på nettsiden som mulig eller å maksimere antall konverteringer så har Google ads det du trenger. Det er også mulig å velge hvor mye man er villig til å betale på individuelle søkeord. Så her kan man enten sette på en budgivningsstrategi der Google ads med all den markedsinformasjonen, maskin lærings teknologien og høyt utviklede algoritmer styrer budgivningen etter mål du selv har valgt, eller så kan man styre alt manuelt og få det akkurat slik man vill med full kontroll.

Machine learning og Googles algoritmer

Google ads tilbyr et bredt spekter av budgivningsstrategier til deg og din bedrift. Alle de ulike strategiene har ulike mål de fokuserer på å oppnå. Om dette skal være å vises absolutt øverst på resultat siden, få så mye trafikk på nettsiden som mulig eller å maksimere antall konverteringer så har Google ads det du trenger. Det er også mulig å velge hvor mye man er villig til å betale på individuelle søkeord. Så her kan man enten sette på en budgivningsstrategi deGoogle sitter på utrolig mye informasjon og alt dette blir matet inn i deres maskin lærings teknologi og algoritmer som igjen brukes til å gjøre Google ads til et så effektivt system som mulig. Google ads kan vite ut ifra historisk data når og hvor det er mest lønnsomt for deg å vise annonsene dine og til hvilken pris og det er mange andre variabler som går inn i matte stykket. Disse teknologiene er i stadig utvikling og vil bare bli sterkere med tiden som går. Dette betyr også at jo lengre din Google ads konto har vært aktiv og jo mer informasjon som har blitt samlet om akkurat deg og din bedrift jo mer effektivt kan google automatiske systemer skaffe deg gode resultater. Derfor er det lurt å koble Google analytics opp mot Google ads kontoen din slik at man kan spore mer informasjon på nettsiden din som transaksjoner og «cart abandoners» for eksempel. Dette vil gi Google ads informasjon den trenger til å kunne ta i bruk «Maksimer antall konverteringer» budgivningsstrategien blant annet.

Kort fortalt så har Google høyt utviklede systemer for å samle ogbruke informasjon til vår fordel så da er det vår jobb å gi Google det de trenger for å gjøre en god jobb for oss.

Google ads med all den markedsinformasjonen, maskin lærings teknologien og høyt utviklede algoritmer styrer budgivningen etter mål du selv har valgt, eller så kan man styre alt manuelt og få det akkurat slik man vill med full kontroll.

Vil du vite mer om våre tjenester?

Lurer du på hva som er rett strategi for virksomheten? Book et tidspunkt rett i min kalender eller benytt deg av kontaktskjema, så lover vi å gi deg en ærlig vurdering.

morten

Morten Rydningen
Partner & CEO

+47 95888337 – hei@adseo.no

Min Kalender