Kommunikasjon

Kommunikasjon

Det finnes utallige kommunikasjonsmodeller. Men det er ikke modeller kommunikasjon handler om. Det handler om mennesker.

arrow down
Foot on ground img

En fot i bakken

En forutsetning for å lykkes er å vite hvor man vil. Hvorfor man driver på. Hva man ønsker å oppnå. Og en plan på hvordan man skal komme seg dit. Derfor insisterer vi i Adseo gjerne på å ta en aldri så liten fot i bakken som en innledning på samarbeidet. Det handler ikke om lange, tunge prosesser med fancy begreper, grafer, piler og rundinger. Det handler om bevisstgjøring. Av dere som vi skal jobbe med. Og av oss som skal jobbe med dere. Jo bedre dere kjenner dere selv – og jo bedre vi kjenner dere – desto lettere blir det å oppnå suksess. Så enkelt er det.

Adseo ikon vision

Visjon og verdier

Hva brenner dere for? Hva er den våte drømmen? Det hårete målet? Visjonen? En god visjon kjennetegnes ved at den gir en klar retning, at den er dynamisk, og har skikkelig strekk i seg. IKEA’s visjon (som de styrer etter den dag i dag) kan stå som et godt eksempel: Vi skal skape en bedre hverdag for de mange menneskene! Kudos!

Verdigrunnlaget vårt skal beskrive vår personlighet, vår identitet. Tydelige verdier gjør det lettere å jobbe riktig, fordi vi vet hva vi ønsker å stå for, hva vi ønsker å utstråle. Det blir enklere å foreta de rette valgene. Og fordi vi signaliserer det samme hver gang – oss imellom og overfor omverdenen – blir vi tydelige. Det handler om å bygge en kultur. Verdigrunnlaget er selve grunnmuren.

Adseo position ikon

Hvilken posisjon ønsker dere?

Innsikt er et nøkkelord. Det er det for øvrig nesten alltid. Hvordan ser markedet ut? Og hvilken posisjon skal du og produktet ditt ha? Én ting er hvilken posisjon du ønsker deg. En annen er hvilken posisjon det er mulig å innta. Opp gjennom årene har man brukt tre kriterier i jakten på den rette posisjonen: Den må være lønnsom. Den må være langsiktig. Og den må være ledig. Disse kriteriene gjelder fortsatt.

Adseo marketplace ikoner

Hvordan bygge en merkevare?

En merkevare er pr. definisjon summen av alle assosiasjonene folk der ute har til et produkt, et selskap eller en person. Alt du sier og gjør påvirker merkevaren din.

Det handler i bunn og grunn om historiefortelling. Da er det viktig hele tiden å ha i bakhodet hvilken historie du vil fortelle. At du er tydelig og enhetlig i kommunikasjonen. At du skaper et tillitsforhold til de der ute. I en verden der produkter fremstår som like, vil folk ofte velge det produktet de liker best.

At det har noe som tiltaler dem utover tekniske spesifikasjoner. Kall det gjerne produktets aura.

Adseo concept ikoner

Sterke konsepter

Lykken er å finne frem til konsepter som er så sterke at de nærmest får evig liv. (Det finnes noen av dem). Den digitale revolusjonen har ikke forandret på dette. Vi i Adseo mener at dette er akkurat like viktig som før. Om ikke enda viktigere. En god idé er en god idé og et godt konsept er fortsatt et godt konsept. Uansett hvilke flater du sprer budskapet på. Forskjellen er at vi har fått mange, mange flere av dem.

Kommunikasjonsstrategi

Kommunikasjons-
strategi

Enkelt sagt skal en kommunikasjonsstrategi definere hva du skal si, til hvem, når du skal si det, og på hvilke flater du skal si det. En god kommunikasjonsstrategi er et fantastisk verktøy, så lenge det er kvalitet over det du putter inn i den. Ikke minst i et langsiktig perspektiv. Ready to go!

Vil du snakke med oss om kommunikasjon?

Ta kontakt for god kommunikasjon. Benytt deg av kontaktskjemaet, så lover vi å gi deg en ærlig vurdering.

knut farge

Knut Harlem

creative director

Ta kontakt idag

Bruk skjemaet for å komme i kontakt med oss