Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering

Søkemotor- optimalisering

Vi hjelper deg med å tiltrekke flere kunder i Google med søkemotoroptimalisering, innholdsutvikling og teknologi.

arrow down
SOKEMOTOROPTIMALISERING ikon

Bli førstevalget i søkeresultatene med vår søkemotoroptimalisering

Bli førstevalget i søkeresultatene med vår søkemotor- optimalisering

Vårt beste råd når du jobber med digital markedsføring er å jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO) for å bli synlig på internett.

Hvordan få mer trafikk og forbedre din synlighet på nett?

Milloner søker på nett hver måned. Det er en god idé å bli synlig på google

Adseo er et søkemotoroptimalisering byrå i Oslo som firmaer, små bedrifter, lokale bedrift velger når de ønsker å:

  • Øke inntjeningen (ROI)
  • Bli synlig i Google
  • Få mer trafikk til nettsiden

I bunn og grunn handler søkemotoroptimalisering (SEO) om digital markedsføring og hvordan optimalisere synligheten på nett og i Google.

Bli førstevalget i søkeresultatene

For å oppnå optimal synlighet og nå toppen av Google på internett er det en rekke tiltak som kan iverksettes for å nå ut til flere.

SEO betyr søkemotoroptimalisering per definisjon.

For å komme høyere på søkeresultatet til søkemotorer som Google, Yahoo, Microsoft eller Bing, benyttes SEO for å komme høyere i rangeringen. Dette skaper mer organisk trafikk til din nettside og du vil deforr få inn flere brukere/kunder som søker etter dine varer eller tjenester.

Adseo jobber hver dag med å få sine kunder høyere i søkeresultatene. Som et heldigitalt markedsføringsbyrå er dette en av tjenestene som vi tilbyr.

Direkte oversatt står SEO for Search Engine Optimization – Altså optimalisering av ditt nettsted for å rangere best mulig i søkemotorene.

Søkemotoroptimalisering skjer ikke over natten, men er noe som må jobbes med over tid for å oppnå best mulig resultat.

Det er en rekke faktorer som spiller inn når en nettside eller netbutikk skal optimaliseres.

Hvorfor er søkemotoroptimalisering – SEO så viktig?

Hvorfor er SEO så viktig?

Søkemotoroptimalisering er viktig fordi:

  1. De fleste brukerne av søkemotorene (mer enn 65%) klikker mer sannsynlig på en av de topp 5 resultatene i søkemotorene sine resultatsider (SERPS). For å ha muligheten til å dra nytte av SEO byrå, og få flere besøkende til digitale markedsføring må godt innhold være synlig i en av topp 5 posisjonene.

  2. Søkemotoroptimalisering handler ikke bare søkemotorer. Godt SEO arbeid kan hjelpe fortelle google om din bedrift, få gode resultater som øker brukeropplevelsen og mulighetene til synlighet for din bedrift sine tjenester og produkter.

  3. Brukerne stoler på søkemotorene. Ved å ha hjemmeside eller nettbutikk plassert i en av topp posisjonene for søkeordene som brukeren benytter øker din bedrift sin troverdighet og autoritet. Det finnes ett uttrykk som sier at “Google lyver ikke”, og i Norge er det et velkjent begrep om at dersom du ikke vet svaret – Google it.

  4. SEO er bra for din tilstedeværelse og synlighet på nett. Folk som finner din hjemmeside ved å søke på for eksempel Google, Yahoo eller annen søkemotor vil mer sannsynlig promotere din bedrift på Facebook, LinkedIN eller annen form for trafikk som kommer via google search.

  5. SEO er viktig for at en nettside fungerer. Nettsider som har godt innhold kan tjene på synlighet på nett. Den direkte fordelen er at man får fler antall besøkende og en økning i søk på søkemotorene. Den indirekte fordelen er at man har ett rammeverk eller en sjekkliste som man kan benytte som seo analyse før man publiserer relevant innhold på nettsiden. Dette gjør at man får en mer helhetlig strategi for publisering på nettsiden.

  6. Søkemotoroptimalisering gir deg en fordel mot dine konkurrenter. Dersom to nettsider selger de samme tingene eller tilbyr de samme produktene eller tjenestene vil en søkemotoroptimalisert nettside med høy autoritet mest sannsynlig bli synlig på google, få mer besøk, få mer salg og tjene mer penger.

Hvem har bruk for søkemotoroptimalisering?

Hvem har bruk for seo?

PROFESJONELLE TJENESTER ikon

Profesjonelle tjenester

Bedrifter som tilbyr profesjonelle tjenester, inkludert regnskapsførere, IT-konsulenter, økonomiske planleggere og mange andre, vil ønske å målrette potensielle kunder basert på deres beliggenhet.

Mennesker som ønsker å forbedre en ny eller eksisterende virksomhet med profesjonelle tjenester, vil se etter selskaper i nærheten av deres område, og lokal SEO-praksis kan hjelpe bedrifter med å nå målgruppen mer effektivt.

Adseo marketplace ikoner

Nettbutikker

Nettbaserte bedrifter har ikke noe annet valg enn å bruke SEO.

Bedrifter som utelukkende har nettbutikker, har ikke en mursteinvirksomhet å tiltrekke lokalbefolkningen til, noe som betyr at produkter bare kan selges online via inn- og utgående strategier.

Hvis du vil at folk skal finne produktet ditt, må du utvide din online tilstedeværelse så mye som mulig.

INTERNASJONAL UTVIDELSE ikon

Lokal / Internasjonal utvidelse

Lokal SEO er praksis for å optimalisere et nettsted for å øke trafikk, potensielle kunder og merkevarebevissthet fra lokalt søk. Vanlige oppgaver knyttet til lokal SEO inkluderer å finne lokale søkeord, optimalisere bedriftens Google My Business-profil og bygge «NAP» -henvisninger.

Internasjonal SEO refererer til å optimalisere din søkertilstedeværelse for folk som er i forskjellige land eller snakker forskjellige språk.

Hva er SEO?

Hva er søkemotoroptimalisering SEO?

Søkemotoroptimalisering har i den digitale uttrykk jungelen blitt bedre kjent under digitale markedsføring forkortelsen SEO.

synlig i google

Synlighet i Google

Søkemotoroptimalisering handler ikke bare om en god nettside som fører til rangering ved et søk. Hvis du ikke er synlig ved søk går du glipp av mye relevant trafikk som kommer inn via organisk trafikk.

Optimalisere en nettside

Optimalisere en nettside

Taktikken er å optimalisere en nettside for synlighet på nett og hos søkemotorene. Søkemotoroptimalisering handler primært om on site optimalisering, godt innhold, sosiale medier, lesetid, autoritet og mer.

200 SEO signaler

200+ signaler

Det er faktisk over 200+ forskjellige signaler som avgjør hvordan og hvorfor du havner på førstesiden til Google eller ikke. Med vår seo byrå kompetanse gir vi deg innsikt i Googles algoritmer slik at du kan bruke dette til din fordel.

Hvordan et Google søk fungerer

Når du søker på Google går det meget fort før du får opp søkeresultater. Dette er fordi du ikke søker direkte på internett, men fordi du søker i Google sin indeks, altså Google sin database av nettsider. Grunnen til at det er slik er mange, men hovedsakelig er det for at du som søker skal finne det du søker etter.

Hvilken nettside som kommer opp først er basert på et gjennomsnitt av flere faktorer som for eksempel

  • sidens relevans
  • popularitet
  • antall ord som er like som søket


Google sine algoritmer ser på flere hundre forskjellige faktorer når det kommer til å rangere nettsider i søkeresultatene. Mange av disse er offentlige, men ettersom dette er i konstant utvikling, endres disse faktorene ofte. Dette holder Adseo seg oppdatert på daglig.

Det er over 200 faktorer som har stor betydning for hvilket nettsted som kommer på toppen.

Algoritmefaktorer

Hvordan søkemotorer genererer søkeresultater og rangerer nettsider er basert på indeksering og gjennomsøking gjort av forskjellige algoritmer søkemotoren benytter.

Mengden med informasjon og innhold tilgjengelig på nettet ville vært nesten umulig å navigere seg gjennom hadde det ikke vært for disse algoritmene.

Disse faktorene deles inn i to grupper: On-page SEO og off-page SEO.

  1. On-page SEO handler om innhold og alt som er på nettsiden som brukes til å rangere.
  2. Off-page SEO handler om alle faktorer rundt nettsiden, altså ikke nettsiden i seg selv.


Det er disse faktorene som optimaliseres når vi jobber rundt SEO.

On-page søkemotoroptimalisering SEO

On-page SEO

Søkemotoroptimalisering tips og viktige on page faktorer som hjelper deg å rangere bedre i Google.

Algoritmene ser på hvor mye og hvilket innhold nettsiden har. Jo mer innhold som ord, bilder og videoer gjør at nettsiden kommer høyere på søkeresultatene.

Kvaliteten på artiklene og innholdet er også viktig, jo lettere tekstene er å forstå jo bedre er det.

Hvor nytt innholdet er eller hvor lenge siden siste oppdatering var er også en faktor som spiller inn på søkeresultatene.

Det er derfor meget fordelaktig å ha en jevn flyt av nytt innhold kontinuerlig på nettsiden for å holde på relevansen innen algoritmene. Google prøver alltid å finne det beste innholdet for sine brukere. Derfor har det mye å si hvor mye innhold nettsiden inneholder og kvaliteten på dette. Arbeidet rundt SEO går derfor mye i kontinuerelig innholdsproduksjonen av artikler, bilder og videoer.

Bruken av ord i innholdet på nettsiden er meget viktig for å fungere best med Google.

Når du begynner å skrive et søk kommer det opp forslag til hva du kan søke på. Dette er en funksjon i Google søkemotoren som baserer seg på tidligere søk, men også hvilke tema som er relevant rundt det du søker på. Ved rett bruk av nøkkelord får din nettside bedre rangering.

Dette innebærer å putte

  • Nøkkelordene i titler
  • Undertitler
  • Metabeskrivelsen
  • I tekstene på nettsiden
  • I nettsideadressen på undersidene

Undersøkelser for å bruke rette nøkkelord spiller en stor rolle ettersom det er noen ord som blir brukt mye og andre lite. Valg av nøkkelord bør derfor være presise for å fungere best med søkemotorene. For å finne disse nøkkelordene blir det gjort en utbredt undersøkelse for å finne de rette nøkkelordene.

Nøkkelord kommer for eksempel opp når du skal gjøre et søk. Dette har du sikkert sett eksempler på når du bruker Google. Bruk Google Trends for å finne ut hva folk søker etter og hvilken trend ordet har.

Hvordan nettsiden er bygget opp kan godt tenkes at har mest med brukeropplevelsen å gjøre, men det er også en viktig faktor når det kommer til å få rangert nettsiden på søkeresultatene. Nettsidens arkitektur og oppbygging blir oppdaget av Google sine algoritmer. Hvor lang tid siden tar å laste inn, hvordan nettsiden er satt sammen med undersider, hvor mobilvennlig og hvor oversiktlig den er spiller en viktig rolle i hvordan Google leser nettsiden. Jo raskere Google kan indeksere nettsiden, jo høyere opp på søkeresultatene kommer du.

Bruken av ord i innholdet på nettsiden er meget viktig for å fungere best med Google.

Hvordan nettsider er satt opp er gjennom et språk som heter HTML. Det er dette språket nesten alle nettsider bruker. Det som optimaliseres i HTML er nettadresse på hovedside og undersider. Metabeskrivelsen, som er teksten som kommer opp under tittelen i søkeresultatet. Opprydding i kodene på nettsiden, altså en opprydding i språket nettsiden snakker med er også en faktor.

Hvor mye innhold som kommer opp under tittelen til nettsiden i søkeresultatene har mye med HTML å gjøre.

Her kan for eksempel noe som heter Schema brukes. Schema microdata, også kalt ‘rich snippets’, er et standardisert vokabular som blir lagt til i HTML i nettsiden slik at innholdet som kommer opp i søkeresultatet er rikere. Dette kan du for eksempel se eksempler på hvis det er en mer utfyllende tekst under titlene eller et bilde er med under tittelen. Dette øker sjansen for at søkeren trykker videre og inn på linken.

Trygghet på nett er meget viktig for søkemotorene som jobber kontinuerlig for å beskytte sine brukere. Dette har du kanskje opplevd selv, etter du har trykket deg inn på en link og det kommer opp en rød melding om at nettstedet ikke er trygt. For at informasjonen som sendes mellom bruker og server brukes HTTPS eller TLS (tidligere SSL). TLS og HTTPS krypterer informasjonen du sender til serveren nettsiden er på.

Dette er meget viktig for nettsider hvor informasjon blir utvekslet som for eksempel en nettbutikk, medisinske nettsteder eller bare generelle nettsider hvor leseren kan sende inn informasjon til nettstedet. For å finne ut om nettstedet du er inne på er sertifisert kan du sjekke oppe ved nettsideadressen og trykke på hengelåsen eller til venstre for URL, altså nettsideadressen.

Off-page SEO

Off-page søkemotoroptimalisering SEO

Off page er ekstern seo og tiltak. For at nettsiden skal kommunisere med søkemotorene og ikke bli svartelistet er det viktig at nettsiden blir godkjent som ekte og autentisk.

E-A-T = Ekspertise, auktoritet og trust. Det som menes med dette er at Google rangerer nettsider basert på hvilken tillit og autoritet nettsiden har.

Dette bestemmes gjennom en rekke faktorer som hvor anerkjent navnet på nettsiden er, hvor lenge nettsiden har eksistert,
hvor mange eksterne nettsider lenker til nettsiden og hvor troverdig innholdet er.

Grunnen til at det er slik er at Google jobber for at brukerne ikke skal bli lurt av falske og lugubre nettsider som ikke har de beste intensjoner.

Å oppnå tillit til Googles algoritmer er en meget viktig del av å bli rangert på Google.

Hvor lenge besøkende er inne på nettsiden er også en faktor som spiller inn når det kommer til tilliten til Google. Er besøkende inne på nettsiden kun noen få sekunder før de trykker tilbake eller ut av nettsiden forteller det Google noe, og det er ikke positivt for plasseringen i søkeresultatene.

Høy fluktfrekvens kan skyldes flere faktorer. For eksempel om annonsen eller tittelen er misvisende og den besøkende ikke finner det de lette etter vil fluktfrekvensen bli høy. Er nettsiden treig, er ofte besøkende utålmodig og vil trykker seg tilbake eller til en annen nettside.

Lenker er måten vi navigerer oss rundt på nettet. Det er også slik Google leser nettsider på. Lenker er en viktig del av søkemotoroptimalisering SEO arbeidet ettersom det er slik Google indekserer nettsider på. Undersøkelser viser at lenker er viktigere enn on-site faktorer.

Lenkebygging og SEO:
Det er to forskjellige typer lenker. Interne lenker og eksterne lenker. Interne lenker er lenker internt på nettsiden som refererer til andre undersider på nettsiden.

Eksterne lenker er lenker som er på andre nettsteder som lenker til din nettside. Dersom en nettside med høy tillit hos Google lenker til din nettside oppfattes dette at du har en populær nettside. Lenker spiller en stor faktor i rangeringen i søkeresultatene.

Hvilken autoritet nettsiden som lenker videre har er meget relevant til hvilken SEO verdi lenken vil ha. For eksempel hvis en TV2 artikkel lenker til din nettside vil dette har høyere verdi enn hvis en nystartet blogg gjør det samme.

Hvor høyt oppe på nettsiden lenken ligger er veldig viktig ettersom jo høyere oppe lenken er jo tidligere leser Google lenken.

Antall
Hvor mange andre lenker det er på nettsiden hvor lenken blir plassert er en faktor, ettersom jo flere andre lenker det er jo mindre SEO verdi har lenken. For eksempel en nettside med 100 forskjellige lenker er betydelig dårligere enn en nettside med kun noen få andre lenker.

Det er noen faktorer innen lenkebygging å være oppmerksom på.

Er lenken plassert i en relevant tekst? Hvilken tekst og nettside lenken er plassert i må være relevant til lenken ettersom dette er noe Google legger merke til.

For eksempel om en lenke til et bilpleie senter blir plassert på en nettside som handler om trening vil SEO verdien gå vekk ettersom Google legger merke til at det ikke er en relevant lenke.

Samhandling med hvordan den besøkende kom seg til nettsiden er også viktig. Noen muligheter for å beholde besøkende lengre på nettsiden er å ha en godt utformet nettside som er optimalisert og inneholder innhold som video, bilder og gode tekster, slik at den besøkende blir på nettsiden lengre.

Arbeidet rundt å få inn eksterne lenker kan være omfattende ettersom det må inn en tredjepart som må lenke til ditt domene. Dette er en kjent prosess innen arbeid rundt SEO. For å skaffe eksterne lenker til nettsiden handler det om å ha lenkbart innhold. Dette innholdet kan være artikler, verktøy eller data som er relevant for andre aktører. Det som er alfa omega innen lenkebygging er å skape innhold som underholder og er så nyttig at andre vil skrive om det samme og referere til teksten. Dette kan også gjøres med video.

Et godt sted å starte er å se på hva konkurrentene gjør, hva som engasjerer og hva som vekker interesse i din bransje.

Innhold som er fra ditt domene som blir delt på sosiale medier av lesere er gull verdt. Dette kan oppnåes med å lage engasjerende innhold, innhold i samarbeid med influencere eller å bli skrevet om i nyhetsmedier.

Teknologien bak søkemotorene er stadig i endring for å gi brukerne den beste opplevelsen og resultater.

Dette gjør at arbeidet rundt søkemotor optimalisering og SEO er også i stadig endring.

Personlige faktorer spiller også en rolle når det kommer til å komme høyere på søkeresultatene. De fleste faktorene er ikke mulig å kontrollere, men det er noen tiltak som kan gjøres for å hjelpe domenet komme høyere i resultatlistene.

Lokasjon
Tidssone er også viktig ettersom åpningstidene på bedriften/virksomheten spiller inn. Hvilket land søkeren er i og hvilket språk som blir benyttet styrer hvem som kommer øverst på resultatlisten.

Basert på hvor lang utstrekning du vil ha er det viktig å vite om det er nødvendig eller ikke. Vil du rekke ut til alle verdens hjørner er det viktig at innholdet er engelsk. Om du skal nå ut til andre ikke engelsktalende land, er det et godt sted å starte med å oversette innhold til det språket de bruker. Dette kan gjøres på forskjellige vis, men bør bli gjennomgått av en som kan språket for å unngå feil i språket.

Hvilken by eller sted søkeren er styrer også resultatene. Her er nøkkelord nøkkelen for å komme opp på lokale søk.

Organiske søk betyr søkeresultater som ikke er betalte

Disse søkeresultatene virker mer troverdig enn annonser som kan komme opp ved et søk og sjansen for at folk trykker videre på disse er høyere enn annonsene.

Ved å optimalisere nettsiden gjennom ulike metoder som brukes ved SEO vil nettsiden komme opp i søkeresultatene “naturlig” som da kan refereres til som organiske søkeresultater, som da kan trekkes videre til organisk trafikk.

Organisk seo

Organisk søkemotoroptimalisering

Enten du skriver en driver en liten bedrift eller har en større virksomhet er det viktig med SEO.

Å drive potensielle lesere, kunder eller interessenter til din nettside er hovedmålet når det jobbes rundt SEO.

  • Når nettstedet kommer på førstesiden på søkeresultatene havner nettsiden i organiske søk.
  • Gjennom å komme på førstesiden av søkeresultatene vil trafikken til nettsiden øke betraktelig ettersom interessenter ikke ofte går videre til side nummer to på søkeresultatet.
  • Ved å få besøkende gjennom slike søk, får du interessenter gjennom organiske søk.


Når noen søker på Google er det noe de lurer på. Det er et velbrukt begrep i Norge og forsåvidt i hele verden at hvis det er noe du lurer på “Google it!”

Vanlige spørsmål om søkemotoroptimalisering og selskapets tjenester

Vanlige spørsmål om seo og selskapets tjenester

Lær mer om å samarbeide med Adseo søkemotoroptimalisering byrå ved å bla gjennom våre ofte stilte spørsmål!

SEO er viktig for å komme høyere i rangeringen i søkeresultatene i søkemotorene som Google, Bing, Yahoo og lignende. SEO er viktig fordi ved å unngå å benytte fordelene av søkemotoroptimalisering havner din nettside langt nede på resultatlistene og du går glipp på potensielle kunder/interessenter. Betalt annonsering, sosiale medier og andre plattformer kan generere trafikk til nettsider, men majoriteten av trafikk på nettet er drevet av søk i søkemotorer. Gjennom å være høyt oppe på rangeringen i søkeresultatene skaper dette troverdighet og bringer organisk trafikk til nettsiden.

SEO står for Search Engine Optimization, direkte oversatt betyr det Søkemotoroptimalisering. SEO menes å ha startet i 1991 etter at verdens første nettside ble opprettet. En førte til flere og plutselig var det mange nettsider som var på nett. Dette førte til et behov for struktur og tilgjengelighet som igjen førte til at de første søkemotorene ble opprettet.

SEO går ut på å optimaliser nettsiden slik at den kommuniserer mest optimalt med søkemotorene. Dette gjøres ved å gjennomføre tiltak innad og utad nettsiden basert på kjente faktorer som algoritmene i søkemotorene baserer seg på. Dette er en omfattende jobb ettersom det er over 200 faktorer som er i konstant endring.

Gjennom å oppnå høyere rangering i søkemotorene vil nettsiden oppnå høyere trafikk noe som øker mulighetene til større inntekter og kundebasen til bedriften/virksomheten. Synligheten øker og virksomheten/bedriften kan ta en større markedsandel. “Sky is the limit.”

Målet med SEO er å komme på toppen av søk i søkemotorene som Google, Bing, Yahoo osv. Gjennom å rangere høyt i søkemotorene blir synligheten til virksomheten på nett høyere og nettsiden blir lettere tilgjengelig. Gjennom å komme i søkeresultatene på en rekke søkeord som er i forbundet med virksomhetens tjenester/varer vil trafikken øke betydelig og bedriften/virksomheten vil vokse.

En søkemotoroptimalisering SEO analyse går ut på å finne svakheter og styrker med den eksisterende nettsiden, hva målgruppen er, hva de søker på og hvordan denne målgruppen finner varer og tjenester. Dette gir nødvendig innsikt for å finne muligheter og løsninger for å nå toppen av rangeringen i søkeresultatene.

SEO vennlig innhold er egentlig alt av relevant info, artikler, blogginnlegg, bilder, ALT, videoer og innhold som nettsiden kan inneholde. Det som gjør innholdet SEO vennlig er kvaliteten, bruken av nøkkelord og lengde i tekster, titler, oppbygging, hyppighet av oppdateringer, ferskhet og unikhet.

Arbeidet rundt å optimalisere nettsiden til å kommunisere best med søkemotorene er et omfattende arbeid og krever å være oppdatert på søkemotorenes algoritmer og faktorer. Dette tar tid og er vanskelig å lykkes med uten noen erfaring fra før. Det er derfor det er lurt å hyre et byrå som er spesialister innen SEO som kan løse disse oppgavene for deg. Jobben med å produsere innhold blir oftes satt til en tekstforfatter eller innholdsprodusent i markedsføringsbyråer, men dette kan du bidra med selv. Om du drifter en bedrift eller virksomhet sitter du nok på en del kunnskap og erfaring innen feltet du tilbyr varer/tjenester. Denne kunnskapen er meget verdifull når det kommer til innholdsproduksjon ettersom det er en enkel sak å skrive når du har kunnskap fra før av. Dette gjør SEO billigere for deg, men krever at du skriver tekster selv eller setter en ansatt til å gjøre dette.

Hva kan SEO oppnå?

  1. Få økt trafikk gjennom å rangere høyt på søkeresultater i søkemotorer som Google, Yahoo, Bing/Microsoft eller lignende

  2. Økt merkevarebygging og troverdighet på grunn av økt synlighet på nett

  3. Søkemotoroptimalisering / SEO har god ROI, altså return of investment, det vil si hva du sitter igjen med når du investerer penger og tid på søkemotoroptimalisering

  4. Få en konkurransefordel innenfor de produktene og/eller tjenestene som du leverer.
questions

Vil du snakke med oss om SEO?

Lurer du på om søkemotoroptimalisering er rett verktøy for din virksomhet? Benytt deg av kontaktskjemaet, så lover vi å gi deg en ærlig vurdering.

Ta kontakt idag

Bruk skjemaet for å komme i kontakt med oss