Webdesign Oslo

Webdesign i oslo og omegn

Mulighetene er uendelige i det digitale rommet, ettersom mer og mer foregår på nett er det viktig å være synlig og godt rustet med et godt webdesign i dagens digitale alder. Om du er på utkikk etter webdesign i Oslo har du kommet til rett sted.

arrow down
hvor skal du starte webdesign oslo

Webdesign oslo - Men hvor skal du starte?

Webdesign er det du møter når du besøker et nettsted. Hvordan utformingen er, hvordan nettstedet er bygd opp med nettsider og undersider, tekst, innhold og alle elementer du ser er en del av webdesignet. 

Det viktigste er å vite hvilke muligheter du har. Det finnes utallige leverandører innen markedet fra byråer til frilansere. Hvordan du navigerer deg gjennom og finner den beste løsningen er ikke det letteste, men ikke umulig! 

Det er også muligheter innen å lage ditt eget nettsted enkelt selv, med tjenester som Wix eller Squarespace. Har du en liten bedrift med et lite budsjett er dette den letteste måten å begynne på.

Resultatet varierer da etter hvor mange timer du selv bruker på nettsiden. Men innen rimelig tid kan du få opp en enkel nettside med grunnleggende informasjon om din bedrift eller virksomhet. Problemet med denne løsningen er ofte at nettsiden blir seende generisk ut og kan føre til at troverdigheten blir lavere enn med et godt tilpasset webdesign.  

Byrå

Gjennom å benytte et byrå er veien til en nettside enklere ettersom du slipper å designe nettstedet og du vil få en sikker nettside som treffer dine kunder. Dette er ikke alltid den billigste webdesign løsningen, men dette sikrer deg at det er profesjonelle som drifter nettsiden din.

Dette kan også åpne opp flere muligheter innen markedsføring av bedriften ettersom byråer dekker ofte flere kanaler og kan vise hvilke muligheter som finnes for å skape trafikk.  

Referanser

Når du skal velge leverandør eller byrå til å opprette webdesign og drifte nettsiden er det viktig å se hva de ulike byråene har gjort før. Dette kan fortelle deg mye om byrået og hvilke løsninger de har tidligere gjort. Om du ikke synes de nettstedene som byrået allerede drifter er bra, så bør du gå videre til neste leverandør.

Adseo jobber med å gi kundene mer enn det de forventer og det er akkurat her vi er gode. Se hva som er mulig og hva som er relevant å ta i bruk for å skaffe trafikk til ditt nettsted. 

Webdesignet er grunnmuren til leadsgenererende nettsteder. Designet er grunnleggende for å overføre budskapet om hva din bedrift eller virksomhet tilbyr eller utfører og konvertere besøkende til nye kunder. 

Vit hva du trenger

For å få mest ut av ditt nettsted er det viktig å vite hva du ønsker å få ut av ditt nettsted. Nettsiden er det beste markedsføringsverktøyet enhver bedrift har, noe som gjør at større aktører bruker en del penger på akkurat dette. 

Spørsmål du kan stille deg selv er for eksempel: 

  • Hva er målet med nettstedet? 
  • Er det viktig med høy trafikk?
  • Skal det være mulig å kjøpe ting direkte gjennom nettsiden?  
  • Hvem er målgruppen? Eksisterende kunder, nye samarbeidspartnere eller nye kunder? Kanskje alle tre? 

Dette er ting som er lurt å ha i bakhodet når du skal velge webdesign leverandør. Dette vil fortelle om hva du ønsker med nettstedet og vil føre til at du får bedre og mer presise tilbud. 

Budsjett

Hvilket budsjett du har bestemmer i stor grad hvor omfattende digital markedsføring du vil ha og hvor mye du satser på å vokse.

Et godt webdesign er en stor del av nettstedet, men det er også en prosess å skaffe trafikk til nettstedet. Om du har et lavt budsjett, er det nok å starte med en landingsside, altså en såkalt “One pager”, som er en nettside med bare en side. Har du større budsjett, er det vanlig å opprette flere undersider rundt tjenester, relevant info med godt innhold. 

Å være åpen om budsjett er lurt når du er i kontakt med ulike byråer og leverandører. Dette kan gi deg innblikk i hva hver krone går til og byrået kan enklere gi deg et klart bilde av hva du kan forvente. 

Målgruppe

Webdesign blir utviklet basert på hvilken målgruppe du ønsker å nå. Dette er kanskje et litt generelt sted å starte, men hva er det din målgruppe søker etter og hva er det som skal til for at de kjøper tjenesten eller varen du tilbyr er meget viktig å tenke på når det kommer til webdesign. Dette er erfarne utviklere flinke på og vil designe nettstedet basert ut fra hvilken målgruppe nettstedet skal tale til.

Noen av metodene som er viktig er såkalte CTA knapper, altså Call To Action. Dette vil skape så lav terskel som mulig hos den besøkende for å ta kontakt. Et eksempel på dette er kontaktskjema, legg i handlekurv eller få et pristilbud.

Trafikk

Når nettsiden er oppe, er det viktig å skaffe relevant trafikk til nettstedet. Dette kan gjøres med ulike metoder. Noen ulike elementer å jobbe med rundt nettsiden er for eksempel SEO, betalt søk (ads), programmatisk annonsering, blogginnlegg og Google My Business. 

SEO står for søkemotoroptimalisering og går ut på å få nettsiden til å rangere på førstesiden av søkeresultatene. Når noen søker etter dine tjenester, så er målet at din nettside kommer opp organisk i resultatene. Dette er noe som må jobbes med kontinuerlig ettersom algoritmen endrer seg regelmessig, konkurrenter jobber med det samme og Google leter alltid etter de beste nettsidene til å rangere høyest.

Les mer om SEO her

Hva koster webdesign?

Det er en rekke faktorer som spiller inn når det kommer til hva webdesign koster og hva nettstedet vil koste. Det som oftest styrer dette er tiden front/back end utvikler og innholdsprodusent bruker på å designe og skape innhold til nettstedet. Er nettstedet stort, med mange komplekse elementer vil dette føre til en høyere kostnad enn ved mindre komplekse nettsteder.

En løpende kostnad som ikke er til å unngå for å holde et nettsted oppe er en serverplass. Dette kalles hosting og er der nettstedet er lagret i skyen. Om du lager nettstedet selv, vil dette være en av de løpende kostnadene for å holde nettstedet live 24/7 uansett.

Les om hvor mye koster det koster å lage en nettside

questions

Vil du vite mer om webdesign?

Lurer du på hva du trenger innen webdesign i Oslo eller digital markedsføring? Ta kontakt med oss i Adseo, så vil vi gjøre alt vi kan for å overgå dine forventninger.

Ta kontakt idag

Bruk skjemaet for å komme i kontakt med oss

ADSEO AS / Org nr: 916 870 337
Martin Linges Vei 25, 1364 Fornebu (Oslo)
+47 958 88 337
hei@adseo.no