Å opprettholde bra innhold på en nettside handler om mer enn bare å skrive en haug med artikler.
- Du bør utvikle en strategi og planlegge innholdet ditt, spesielt hvis dere er flere forfattere som skriver artikler.
- Du bør også samhandle med publikum og lytte og svare på eventuelle kommentarer artiklene
måtte generere. - Samtidig som du sitter på mye data dersom du har gjort en god trafikkanalyse og søkemotoroptimalisering (SEO) av nettsiden din.
I denne artikkelen vil vi forklare viktigheten av innholdsplanlegging og gi noen praktiske tips om hvordan du planlegger artiklene dine, uten problemer!
Innholdsplanlegging av artikler
Hvis nettsiden din får flere besøk og du ønsker å bli oppfattet mer seriøs ved å ha jevnlige artikler som publiseres bør du lage en plan for innholdet ditt.
Planlegging blir mye vanskeligere hvis du jobber med flere forfattere eller skribenter som skriver om forskjellige emner på nettsiden din. Vi deler noen viktige tips som vil hjelpe deg med å lage en god plan.
Lag en redaksjonell kalender
En redaksjonell kalender er viktig og brukes hvis du jobber med flere forfattere, og publiserer innhold ofte.
Derfor bør du lage en redaksjonell kalender der du plotter inn alle innleggene du skal skrive og til hvilken tid du skal lansere disse. Dette kan være et excel ark, men det er lettere å bruke en redaksjonell plugin eller tjeneste som har en dra og slipp kalender for dette.
Ett par eksempel på verktøy som kan hjelpe deg er for eksempel Trello eller MeisterTask.
I disse kalenderne kan du enkelt tildele innlegg til forfattere og redaktører, og hvis du vil, bruke etiketter for kategorisering.
Det første steget er å sitte ned å brainstorme
Hvis du vil fylle redaksjonskalenderen, kan du starte med en iédugnad. Inviter alle som skriver innhold til nettsiden og sitt ned sammen. Spør alle hva idéene deres er, hvilke artikler de kan skape, og om hvilke emner de ønsker å skrive om i nær fremtid.
Selvfølgelig bør på forhånd ha gjort nøkkelordsanalyser for å danne deg ett grunnlag for hva du bør skrive.
Lag en liste over idéene og ønskene deres og plott dem inn i redaksjonskalenderen. Forsikre deg om at alle de som skriver er ferdige med artiklene noen dager før publiseringsdatoen. Det gir deg tid til å korrekturlese og redigere om nødvendig.
I tillegg vil du alltid ha tid til å finne eller lage medfølgende illustrasjoner og bilder for å skape visuelt liv i artikkelen.
Bestem frekvensen
Du bør publisere artikler regelmessig på hjemmesiden eller din blogg.
Det er vanskelig å oppgi nøyaktige tall på hvor ofte man skal publisere.
For de fleste nettsider er et ukentlig innlegg gjennomførbart. Prøv å etablere en viss frekvens og hold deg til den.
Når du vet at du kan forplikte deg til den valgte timeplanen, må du sørge for å publisere innholdet som blir laget fortløpende.
Legg til variasjon
Hvis du ofte skriver om lignende emner må du passe på at nøkkelord kannibalisering ikke skjer. Sørg for å variere det som blir skrevet. Ikke legg ut artikler om nesten identiske emner etter hverandre.
Selvfølgelig kan du fortsatt skrive artikler om lignende emner i serier, men prøv å varier mellom fagene så mye som mulig. Du kan også lage variasjoner av innholdet ditt. Et videoinnlegg krydrer for eksempel ting og skaper en god opplevelse!
Bruk nyheter og aktuelle hendelser
Når du planlegger innholdet ditt, bør du også ta en titt på kalenderen din! Er det noen store
hendelser som er verdt å nevne i artiklene dine? Eller bør du skrive noen sesonginnlegg? Sørg for å blande disse aktuelle hendelsesinnleggene med de andre innleggene du har klare for publisering.
Vær aktuell og relevant med de artiklene som du skriver.
Bruk en stilguide for innhold
Å komponere en stilguide for artiklene dine er en fin måte å sikre at alle skriver og staver på samme måte. I en stilguide kan du godta å skrive ord på en bestemt måte. Selvfølgelig skal vi alle skrive på en grammatisk korrekt måte, men bruken av hovedsteder og merkenavn kan variere.
Når mange forfattere skriver for den samme nettsiden, vil det skape mer enhet hvis alle staver viktige ord på den samme måten.
I stilguiden kan du også bli enig om lengden på innleggene, bruken av avsnitt, overskrifter og bruken av bilder.
Det skal være et dokument der du skriver ned alle tingene som må være konsekvente i innleggene dine. Og ikke glem å legge til noen tips for SEO tekstforfattere også!
Innholdsplanlegging vil hjelpe deg å vokse!
En voksende nettside må ha mer innholdsplanlegging, spesielt hvis du jobber med flere forfattere. Det er viktig å bli enige om stil, temaene du skal skrive om, og antall artikler som skal skrives.
Så lenge forfattere fortsetter å jobbe og snakke sammen, kan en nettside med flere forfattere være en stor suksess og få nettstedet til å vokse enda lenger!
Ofte stilte spørsmål
Hvordan identifiserer man målgruppen for innholdsstrategi på en nettside?
For å identifisere målgruppen for innholdsstrategi på en nettside, må man først analysere og forstå hvem som besøker nettsiden. Dette kan gjøres ved å se på trafikkdata og brukeratferd, samt ved å gjennomføre markedsundersøkelser og spørreundersøkelser. Det er viktig å ha en klar forståelse av hva målgruppen er interessert i, og hva slags informasjon de søker etter på nettsiden.
Hvilke metoder er mest effektive for å analysere innholdsyting og trafikkdata?
For å analysere innholdsyting og trafikkdata på en nettside, kan man bruke verktøy som Google Analytics og SEMrush. Disse verktøyene gir innsikt i trafikkdata, brukeratferd og søkeordanalyse. Det er også viktig å analysere hvilke sider som har høyest avvisningsrate, og hvilke sider som har høyest konverteringsrate.
Hva er de beste praksisene for søkemotoroptimalisering i innholdsplanlegging?
For å optimalisere nettsideinnhold for søkemotorer, må man først utføre nøkkelordanalyse og forstå hva brukerne søker etter. Deretter kan man optimalisere innholdet ved å inkludere nøkkelord i tittelen, metabeskrivelsen og i selve teksten. Det er også viktig å sørge for at nettsiden har en god struktur og er mobilvennlig.
Hvordan balanserer man mengden av evergreen innhold med aktuelle temaer?
For å balansere mengden av evergreen innhold med aktuelle temaer, kan man utvikle en redaksjonell kalender som tar hensyn til begge deler. Evergreen innhold bør være fundamentet for nettsiden, men man bør også inkludere aktuelle temaer og nyheter for å holde nettsiden relevant og interessant.
Hvilke verktøy kan hjelpe til med planlegging og publisering av nettsideinnhold?
Verktøy som Trello, Asana og CoSchedule kan hjelpe til med planlegging og publisering av nettsideinnhold. Disse verktøyene lar deg organisere oppgaver, delegere ansvar og samarbeide med teamet ditt. Det er også viktig å ha en klar publiseringstidsplan og å holde seg til denne.
Hvordan måler man suksessen til innholdet og justerer strategien over tid?
For å måle suksessen til innholdet, kan man bruke verktøy som Google Analytics og SEMrush for å analysere trafikkdata og brukeratferd. Man kan også se på konverteringsraten og antall leads generert. Basert på denne informasjonen kan man justere innholdsstrategien over tid og optimalisere nettsiden for bedre resultater.