Markedet er i stor endring og følger du ikke med i tiden kan du risikere å miste engasjementet fra kundene dine, og ikke minst et stort fortrinn nå de neste årene.
UGC (user-generated content) har blitt den moderne formen for bedrifter å ta i bruk annonsering på, for å nå ut til målgruppen sin på en autentisk og engasjerende måte. Stock bilder og ensformige postetekster genererer ikke resultater på samme måte som det en gang gjorde.
Forbrukerne er mer opptatt enn noensinne av at innholdet skal føles troverdig og ekte. En annonse skal gjerne ikke fremstå som en annonse lenger i det hele tatt, selv om vi alle er fullt klar over at det er en annonse vi får opp.
I løpet av det siste året har ugc, som er blitt den nye markedsføringsformen, virkelig tatt helt av og nå er tiden inne for bedrifter i alle segmenter å hoppe på trendbølgen!
Hva er UGC?
UGC står for brukergenerert innhold og tar for seg konseptet “mannen på gata”. Det vil si at hele konseptet med ugc handler om at innholdet skal skapes av helt “vanlige” mennesker og ikke nødvendigvis profesjonelle markedsførere, eller influensere med store følgerskarer.
En UGC-kreatør er en person som dermed ikke trenger ha en stor følgerbase selv. Innholdet kreatøren produserer skal ikke postes på denne personen sine sosiale medier, men produseres for bedrifter, slik at de kan bruke det i sine annonser eller publisere organisk på sine egne kanaler.
Hvorfor er UGC så effektivt?
Grunnen til at UGC har blitt så populært blant bedrifter er enkel: det oppleves som mer genuint og troverdig for forbrukere. Når “vanlige” mennesker anbefaler et produkt eller en tjeneste, gir det en følelse av autentisitet som tradisjonelle annonser ofte mangler. Dette er fordi forbrukere har en tendens til å stole mer på anbefalinger fra mennesker de kan kjenne seg igjen i, enn fra profesjonelle reklamekampanjer eller klassiske stock annonser.
Økning i salg og konvertering
Det er dokumentert at bedrifter som tar i bruk UGC ser en økning i både salg og konvertering. Dette skyldes delvis den økte troverdigheten til innholdet, men også fordi UGC ofte er mer engasjerende enn annonsene vi vanligvis ser.
Hvordan kan din bedrift komme i gang med UGC?
- Det første du bør gjøre er å ta i bruk et markedsføringsbyrå som tilbyr denne tjenesten. Du kan selvfølgelig også holde i hele prosessen selv, men har du aldri jobbet med ugc før vil det spare deg mye tid å ta i bruk et byrå som vet hva de driver med.
- Tenk nøye gjennom målgruppen din og de du ønsker å nå med annonsen / innholdet. Jo tydeligere dette er i forkant, desto bedre resultater vil du få.
UGC representerer en kraftig endring i hvordan bedrifter kommer til å markedsføre seg selv fremover. Ved å dra nytte av autentisk innhold skapt av “vanlige” mennesker, kan bedrifter bygge sterkere forbindelser med sine kunder og sin målgruppe, øke salg og forbedre konverteringsrater.
Hvis du og din bedrift ønsker å holde dere relevante og konkurransedyktige i dagens skiftende marked, vil det være avgjørende å hoppe på UGC-bølgen nå!
Vi hjelper deg gjerne med å sette i gang med UGC for din bedrift. Fikk du lyst til å sette i gang med en gang eller er du bare litt mer nysgjerrig på hva dette innebærer?
Ta kontakt, så kan vi sette oss ned og ta en prat sammen over en kopp kaffe.