Innholdsmarkedsføring har en sentral rolle i enhver SEO strategi. Men nøkkelord analyse hjelper deg å skrive godt SEO innhold for hjemmesiden. Uten innhold og innholdsmarkedsføring er det umulig for nettsiden din å rangere i søkemotorer. Det er helt avgjørende å ha godt innhold som struktureres opp på riktig måte for et godt resultat.

Denne artikkelen vil ta for seg de viktigste områdene rundt innholdsmarkedsføring, og hjelpe deg på veien.

Innhold artikel om innholdsmarkedsføring og godt SEO innhold:

  1. Hva er innholdsmarkedsføring SEO
  2. Nøkkelord og analyse

Hva er nøkkelordsanalyse?

  • Hvorfor er nøkkelordsanalyse så viktig for bra SEO innhold?
  • Noen utrykk vi bruker i nøkkelordsanalyse
  • Hvor mange nøkkelord?
  • Hode eller hale?
  • Nøkkelordsintensjon og søkeintensjon
  • Verktøy du kan benytte
  • Tilpasse nøkkelordsstrategien

3. Nettstedets struktur

  • Hvorfor er nettstedets struktur viktig for SEO innhold?
  • Den ideelle strukturen til et nettsted
  • Praktiske tips for å bedre nettstedsstrukturen

4. Copywriting

  • Copywriting starter med en original ide
  • Innholdsdesign
  • Copywriting krever lesbart SEO innhold
  • Innhold, kontekst og søkeintensjon
  • Innhold må være optimalisert for søkemotorer

5. Konklusjon om Innholdsmarkedsføring SEO

1. Hva er innholdsmarkedsføring SEO?

Innholdsmarkedsføring SEO refererer til å lage innhold som hjelper nettsiden din til å rangere høyt i søkemotorene. Det inkluderer alt rundt skriving og strukturering av innhold på nettstedet ditt. Det er noen hovedelementer du må vurdere for å produsere godt innhold som vil rangere høyt.

Disse tre elementene er:

  1. Søkeordsstrategi
  2. Struktur på nettsted og
  3. Tekstforfatter

Innholds SEO er viktig fordi søkemotorer som for eksempel Google leser alt som finnes på nettsiden din. Ordene du benytter på nettsiden avgjør om du rangerer eller ikke i søkemotorene. Nettsiden må selvfølgelig være av godt design, grensesnittet må være bra, alle andre tekniske krav må også være dekket for at nettsiden din skal rangere høyt i søkemotorer som Google. Men uten innhold og innholdsmarkedsføring av høy kvalitet har ikke nettsiden en sjans til god synlighet i søkemotorene.

Konklusjon om innholdsmarkedsføring SEO

Innhold og Innholdsmarkedsføring er en stor del av SEO. Det omfatter alle aspektene ved å forfatte og strukturer nettsiden din. Innhold SEO er svært viktig. Google leser og skanner nettsidens tekst. Googles algoritmer bestemmer i stor grad plasseringen du oppnår i søkemotoren basert på innholdet du publiserer. Innhold betyr alt. Du må skrive fantastiske artikler med godt SEO innhold. Det er viktig å sette søkelys på de viktigste nøkkelordene for deg.

Det er også viktig å strukturere opp nettsiden slik at Google forstår den.

2. Nøkkelord og analyse

Hva er nøkkelord analyse
Nøkkelordsanalyse er en grundig undersøkelse for å lage omfattende søkeord du ønsker å rangere på i søkemotorene. Enhver SEO strategi for innhold bør begynne med en nøkkelordsanalyse. Du ønsker å vite hva mennesker søker etter for å skape trafikk til nettsiden. Nøkkelordsanalyse hjelper deg å finne ut hvilke ord, begrep og fraser du har som målsetting å rangere etter.

Nøkkelordsanalyse har fire trinn:

  • Hva er målsettingen din
  • Lage en liste over alle ord man ønsker å rangere på
  • Søkeintensjon
  • Lage landingssider for ordene

Hvis du analyserer nøkkelord på riktig måte vil du få en god oversikt over hva mennesker søker for å finne nettsiden din. Denne artikkelen vil gi et innspill i hvordan å skrive godt innhold på din nettside.

Nøkkelord og analyse

Hvorfor er nøkkelord og analyse så viktig for bra SEO innholdmarkedsføring?

Hvis du gjør nøkkelordsanalysen på riktig måte vil du tydeliggjøre hva mennesker søker for å finne nettsiden din. Dette er helt avgjørende for et godt resultat. Vi møter ofte kunder som benytter seg av bestemte ord når de snakker om produktene eller tjenestene sine, mens de potensielle kundene benytter seg av helt andre ord og fraser. Å optimalisere SEO innhold for ord som folk ikke bruker gir ikke mening. Det er viktig å gjøre en grundig nøkkelordsanalyse så du vet du benytter samme ord og fraser som målgruppen du ønsker å treffe. Det vil alltid gid god avkastning på langsikt
å gjøre denne jobben ekstra grundig.

Hvorfor er nøkkelord og analyse så viktig

Noen utrykk vi bruker i nøkkelord og analyse

  • Nøkkelord og nøkkelfraser
    Vi har for vane å bruke ordet nøkkelord hele tiden, vi mener nødvendigvis ikke at det kun er ett ord. «WordPress SEO» er et nøkkelord, «Google Analytics plugin» er også bare et nøkkelord, så du kan ha nøkkelord som inneholder flere ord.
  • Nøkkelord med lang hale
    Jo lengre og mer spesifikke nøkkelordene er, jo lettere vil det være å rangere på ordet. Nøkkelord som er mer spesifikke og vanligvis lengre blir referert til som nøkkelord med lang hale. Nøkkelord med lang hale fokuserer ofte på en mer spesifikk nisje.
  • Hvor mange nøkkelord?
    Det er vanskelig å gi et nøyaktig antall nøkkelord du bør sette søkelys på, samtidig er det ganske enkelt, du trenger mange, så mange du kan komme på. Mer enn tusen nøkkelord kan nok være for mange.

Selv om du driver en liten bedrift, vil du nok ende opp med noen hundre nøkkelord. Du trenger ikke lage sider for alle disse umiddelbart. Det fine med å ha et bra CMS (Content Management System) som WordPress og ny hjemmeside er at du gradvis kan legge inn innhold.

Tenk på hvilke nøkkelord du vil rangere på med en gang, hvilke som umiddelbart er viktige. Bestem deg for hva prioriteringene dine er, og planlegg opprettelsen av innholdet deretter. – Adseo

Hode eller hale?
Det er viktig å klassifisere nøkkelordene dine. Noen nøkkelord er veldig vanlige og konkurransedyktige, mens andre har lang hale. Bestem deg for hvilke som er de mest kritiske nøkkelordene, de som genererer tilstrekkelig med trafikk for nettsiden din og passer best for bedriften. Du vil sannsynligvis kun ha få av disse nøkkelordene, resten av ordene vil du finne i den lange halen. I neste avsnitt vil vi gi en mer detaljert informasjon om nøkkelord med lang hale og viktigheten av disse nøkkelordene.

SEO innhold med fokus på de vanligste nøkkelordene skal være en del av det prioriterte og mest synlige på nettsiden din. Nøkkelord med lang hale kan være generelt innhold på nettsiden din.

Nøkkelordsintensjon og søkeintensjon
Når du driver med nøkkelordsanalyser, lønner det seg å tenke på brukerens søkeintensjon.

Vil de se etter informasjon du deler når de skriver inn en av nøkkelordene dine som et søkeord? Eller er målet deres å kjøpe noe? Intensjonen er
tydelig i nøkkelord som [Kjøp seng], eller [hvordan lage proteinshake]. Det er ikke alltid like enkelt. Det finnes fire forskjellige typer intensjoner.

  • Navigasjonsintensjon. Folk vil besøke en spesifikk nettside, men i stedet
    for å oppgi url adressen legger de inn en frase i en søkemotor.
  • Informasjonsintensjon. Folk prøver å finne et svar på et bestemt spørsmål
    eller informasjon om et emne.
  • Kommersiell intensjon. Folk vil kjøpe noe i nær fremtid og vindusshopper
    tilbydere og priser.
  • Transaksjonell intensjon. Folk er ute etter å kjøpe noe etter å ha gjort sine
    kommersielle intensjonssøk.

Søkemotorer prøver alltid å svare med høyest mulige relevans på de behovene de mener søkene er basert på. Dette blir søkemotorene bedre på for hver dag som går.

De er flinke til å gjette folks intensjoner. Hvis 95 % av alle som søker etter [bytte bildekk] har informasjonsintensjon og du er optimalisert for transkasjonelle intensjoner om å selge dekk vil du sannsynligvis ikke rangere på disse søkene mesteparten av tiden.

Sjekk SERPs (Search engine result page)

Sjekk SERPs (Search engine result page)

Du kan få enorme mengder informasjon fra resultatsidene når du driver med nøkkelordsanalyse. Hvis du vil finne ut hva hensikten er til at ordene blir brukt kan du ganske enkelt google disse nøkkelordene og studere søkeresultatet. Forsøk å lage innhold slik at det svarer til det spesifikke behovet du har til hvert enkelt ord i søkeresultatene. Denne artikkelen beskriver mer detaljert hvordan du bruker søkeresultatene til å lage innhold med rett hensikt.

Verktøy du kan benytte

Nøkkelord verktøy du kan benytte
Det finnes mange verktøy som er tilgjengelig gratis for å hjelpe deg med nøkkelordsanalysen. Ta gjerne kontakt med oss for en prat så skal vi hjelpe deg på veien.

Tilpasse nøkkelordsstrategien

Tilpasse nøkkelordsstrategien

Nøkkelordsstrategien din er ikke statisk. Den skal endres og utvikles ved siden av selskapet ditt og nettsiden din. Den skal utvikles og vokse med deg. Hvis ikke dette gjennomføres blir det galt.

Du bør være på toppen av endringene i selskapet ditt og tilpasse strategien din samtidig. Hvis nettbutikken din begynner å selge nye produkter må du utvide listen med flere nøkkelord. Hvis du sikter mot nye markeder er det viktig at nøkkelordene dine er rettet mot disse markedene.

Det er flere nøkkelordsstrategier å ta i bruk. En av dem er å begynne å prøve å rangere etter nøkkelord med lang hale og deretter sikte på mer generelle nøkkelord etter hvert, men du kan også begynne å fokusere på generelle nøkkelord og deretter ta sikte på nøkkelord med mer lang hale.
Du kan rette den inn mot flere nisjer, utvide tilnærmingen, legge til mer innhold på forskjellige ting, eller du kan gjøre begge deler samtidig.

Dette krever mye arbeid, men det vil alltid lønne seg i det lange løp. Vi hjelper deg mer enn gjerne med deler av denne jobben, eller hele.

Ta kontakt med oss om du vil lære mer eller ha et uforpliktende tilbud om SEO, Innholdsmarkedsføring eller nøkkelord analyser.