De 4 mest typiske søkeintensjonene

De 4 mest typiske søkeintensjonene

Innholdsfortegnelse

Hva er søkeintensjon?

SEO er en måte å få mer trafikk til nettstedet ditt. Ved å rangere høyt i Google tiltrekker du flere mennesker til nettstedet ditt.

Etter hvert er målet ditt sannsynligvis å selge tingene dine eller å tiltrekke deg flere faste besøkende.

For å få mer trafikk til nettstedet ditt optimaliserer du innholdet ditt for ord folk bruker for å finne det du ønsker fokus på.

For å øke sjansene dine for å rangere høyt i søkemotorene og virkelig overbevise folk om å kjøpe dine ting, abonnere på nyhetsbrevet ditt, eller komme tilbake til nettstedet ditt en annen gang, bør du ta hensyn til søkeintensjonen.

I denne artikkelen vil vi fortelle deg hva søkeintensjon er og hvordan du kan optimalisere innholdet ditt for søkeintensjon.

Søkeintensjon, brukerintensjon og målgruppeintensjon er begreper som brukes for å beskrive formålet med et online søk.

Det er grunnen til at noen gjør et spesifikt søk.

Tross alt håper alle som gjør et søk på nettet å finne noe:

  • Er det noen som søker fordi de har et spørsmål og ønsker svar på det spørsmålet?
  • Ønsker de å besøke et spesifikt hjemmeside?
  • Eller søker de fordi de vil kjøpe noe?

Mange av disse forskjellige typene søk utgjør deler av brukerreisen.

Gjennom årene har Google jobbet hardt for å forbedre algoritmen for å kunne bestemme folks søkeintensjon. Google ønsker å rangere sider som passer best til søkeordet, så vel som søkeintensjonen bak et spesifikt søk.

Det er derfor det er viktig å sørge for at innlegget eller siden din passer til søkeintensjonen til publikum.

De 4 mest typiske søkeintensjonene vi ser går igjen.

1. Informasjonsintensjon

Informasjonsintensjon

Den første er informasjonsintensjonen.

Mange søk på nett gjøres av personer som leter etter informasjon.

Det kan være informasjon om

  • Været
  • Informasjon om å utdanne barn
  • Informasjon om SEO
  • Nevn hva som helst

Personer med informasjonsintensjon har et spesifikt spørsmål eller vil vite mer om et bestemt emne.

Du bør være klar over at Googles intensjonsforståelse går mye lenger enn å bare vise resultater som gir informasjon om et bestemt begrep.

Den vet for eksempel at folk som leter etter [rødvinssaus] leter etter oppskrifter, ikke etter sausens kulinariske historie.

Den forstår at de fleste som skriver inn [Gull] leter etter smykker og lignende, ikke grunnstoffet.

Google forstår til og med at det for noen vilkår, for eksempel [hvordan bygge en pergola], er det nyttig å ta med videoer og bilder.

2. Navigasjonsintensjon

Navigasjonsintensjonen

Den andre typen søkeintensitet kalles navigasjonsintensjon. Personer med denne hensikten ønsker å besøke et bestemt nettsted. For eksempel er folk som søker på [Facebook] vanligvis på vei til Facebook-nettstedet.

Husk at høy rangering for et navigasjonsbegrep bare er gunstig for din organiske trafikk hvis nettstedet ditt er nettstedet folk leter etter.

3. Transaksjonell intensjon

Transaksjonell intensjon

Den tredje typen søkeintensjoner er transaksjonelle intensjoner. Mange kjøper ting på Internett og surfer på nettet for å finne det beste kjøpet. Folk søker med transaksjonelle intensjoner når deres formål er å kjøpe noe.

4. Kommersiell etterforskning

Kommersiell etterforskning

Noen mennesker har som hensikt å kjøpe i nær fremtid og bruke nettet til å gjøre research.

Hvilken TV ville være best?

Hvem er Norges beste på SEO?

Disse menneskene har også transaksjonelle intensjoner, men trenger litt mer tid og overbevisning. Disse typene søkeangivelser kalles vanligvis kommersielle undersøkelsesintensjoner.

Søkeordintensjon

Ordene folk bruker i søkene sine vil gi innsikt i brukerens intensjon. Dette fungerer omvendt også når du formulerer nøkkelord med intensjonsspesifikke ord.

Nøkkelord med transaksjonell hensikt vil ofte inneholde ord som

  • Kjøpe
  • Avtale
  • Rabatt
  • Produktnavn

Informasjonssøk kan men trenger ikke nødvendigvis å inneholde ord som:

  • Informasjon
  • Hvordan
  • Beste måten å
  • Hvorfor

Hvordan optimaliserer du innholdet ditt for søkeintensjon?

Du vil være sikker på at en landingsside passer til søkeintensjonen til publikum. Hvis folk søker etter informasjon, vil du ikke vise dem en produktside. I hvert fall ikke umiddelbart. Du vil sannsynligvis skremme dem bort. Hvis folk vil kjøpe produktet ditt, må du ikke kjede dem med lange artikler.

Led dem til butikken din.

Det er en god ide å optimalisere produktsidene for mer kommersielle drevne søkeord. Hvis du selger hudpleieprodukter, kan du for eksempel optimalisere en produktkategori eller side for [kjøp hudpleieprodukter]. Kanskje har du også en artikkel om bruk av forskjellige produkter som benyttes innen hudpleie.

Du kan for eksempel optimalisere den artikkelen for søkeordet [hvordan få finere hud].

Det kan være ganske vanskelig å bestemme søkeintensjonen til et søk. Ofte vil forskjellige brukere ha en litt annen brukerintensjon, men fortsatt lande på samme side. Heldigvis er det en direkte kilde å se på hvis du vil vite hvilken hensikt som passer til søkeordene dine: søkeresultatsidene.

Vi skal komme tilbake med en artikkel som går mer inn på hvordan du kan lage intensjonsbasert innhold.

Hvis du vil vite mer om søkeintensjonen til publikum, er en annen måte å spørre dem. Du kan lage en liten undersøkelse som inneholder spørsmål om hva folk lette etter og få den undersøkelsen til å dukke opp hvis folk kommer inn på nettstedet ditt.

Det vil sannsynligvis gi deg mange verdifulle innsikter i publikummet ditt.

Konklusjon

Det er avgjørende å sikre at innholdet du skriver passer til begrepene folk søker etter, så vel som søkeintensjonen til publikum. Forsikre deg om at innleggene eller siden din er informativ når folk søker etter informasjon.

Før folk til salgssidene dine hvis de ønsker å kjøpe et av produktene dine.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Andre artikler
GOOGLE ANALYTICS
Hva er Google Analytics?

Google Analytics er en kraftig webanalysetjeneste som gir innsikt i hvordan brukere samhandler med nettsteder og apper. Implementering av Google Analytics kan være en utfordring

Les mer »