Gode idéer fra Adseo.no

Hva kan man gjøre for å øke inntektspotensialet i en liten bedrift?

Adseo.no gir deg noen enkle forslag.

Vekst er ofte den eneste måten å oppnå det inntektsnivået man har bestemt seg for å komme opp på.

Allikevel kan det hende at virksomheten ikke innfrir målene man har satt for bedriften. Det bærer i feil retning, og virksomheten generer rett og slett ikke de inntektene man har forventet.

En årsak kan være at man ikke henter ut bedriftens faktiske inntektspotensial.

Det kan til og med hende at det har vært en rekke inntektsmuligheter man har oversett eller gått glipp av.

Tap av inntekter kan skyldes mange forskjellige faktorer

  • En kan være manglende respons på dine markedsførings- og reklameaktiviteter.
  • En annen kan være at kundene oppsøker deg i butikken, på nettbutikken eller hvor det måtte være, men de går igjen uten å kjøpe noe og handler i stedet hos dine konkurrenter.
  • Inntektstap kan også skrive seg fra høy andel av returnerte kjøp som følge av at kjøperne føler at produktet eller tjenesten ikke står til kunden sine forventninger eller at kundene angrer seg.

Her finner du noen forslag til hvordan du kan øke inntektspotensialet i din bedrift:

Øke omsetningen

Øke omsetningen

Det er mange måter å øke inntektene på. Man kan for eksempel se nærmere på pengestrømmen eller analysere og endre distribusjonssystemet.

En måte er å etablere nye salgskanaler for bedriftens produkter. Dersom du driver butikk kan du for eksempel starte opp en nettbutikk i tillegg. En nettbutikk vil gjøre din bedrift sine varer og tjenester tilgjengelig til et mye større marked.

Du kan selge varelageret og returvarer på nettplattformer som

  • eBay
  • Amazon

som er på god vei inn i det nordiske markedet.

I tillegg kan du se på mulighetene for å få varene dine distribuert gjennom en landsdekkende kjede eller et større forhandlernettverk.

Hvis du tilbyr tjenester (for eksempel webdesign, søkemotoroptimalisering, dataprogrammering eller lignende) er det mange muligheter for å øke fortjenesten på din egen innsats.

Vurder fordelene ved å ta betalt per time kontra per prosjekt til eksempel.

Som liten aktør kan det hende at du ikke kan forlange de høyeste timeprisene, og enkelte potensielle kunder forlanger å få vite prisen de må betale for et prosjekt på forhånd. Vurder også fordelene ved å jobbe for én kunde om gangen sammenlignet med å jobbe i et prosjekt som har bredere nedslagsfelt og flere potensielle kunder.

Øk inntjeningen hos eksisterende kunder

inntjeningen hos eksisterende kunder

Det er lettere å beholde en eksisterende kunde enn å alltid jage nye kunder. Det er en sterk sammenheng mellom langsiktig lojalitet og inntekt til din bedrift fra en kunde.

Du kan gjøre deg fortjent til kundenes tillit og lojalitet dersom du viser dem at du forstår de og deres behov bedre enn konkurrentene dine.

Husk derfor å alltid sørge for at leveranser fra deg oppleves som lønnsomme og tilfredsstillende hver eneste gang.

Du må sørge for at kundene dine føler at du gir dem kvalitetsprodukter eller kvalitetstjenester. Samt muligheten for et verdifullt partnerskap som de ikke finner noen andre steder.

Hemmeligheten er å bli kundenes strategiske partner.

Pris som konkurranse fordel

Pris som konkurranse fordel

Bortfall av inntekter kan skyldes feil prisstrategi. Kanskje bedriften din priser produkter og tjenester for lavt, og dermed går glipp av betydelige fortjenestemuligheter.

Problemet er ofte mangelfull forståelse av kostnadene, noe som kan gi virksomheten en konkurransemessig ulempe.

Evaluer virksomhetens kostnadsstruktur og prisstrategi uten å prise deg ut av markedet.

Øk medarbeiderne sitt bidrag

Øk medarbeiderne sitt bidrag

Mange bedriftseiere har både en visjon om, og pågangsmot til å ville gjøre en liten knappenålsbedrift til et milliard konsern. Ofte har man mange gode idéer, men ingen kunnskap om hvordan man leder medarbeidere.

Med dårlig ledelse kan dine egne medarbeidere være din største kilde til tapte inntekter.

Deres feil og mangler kan være direkte kostnadsdrivende, deres dårlige service kan jage kunder på dør, og misfornøyde kunder resulterer ett dårlig rykte i markedet som fort kan være vanskelig å bli kvitt.

Lær dine medarbeidere å bry seg om virksomheten din.

Sørg for at medarbeiderne forstår hvilken rolle de spiller for virksomheten og hva suksess for bedriften vil bety for dem personlig. Medarbeiderne må vite hva som forventes av dem gjennom regelmessige prestasjonsevalueringer og oppfølgning.

Vær synlig for dine medarbeidere og ingenting er bedre enn å ta en uformell prat med dem. Sett tilbakemeldinger i system og la de ansatte forstå at du setter pris på deres forslag og idéer.

Skap et arbeidsmiljø som oppmuntrer til at dine medarbeidere kan yte sitt aller beste på jobb.

Ta i bruk ny teknologi

Ta i bruk ny teknologi

Et av de viktigste tiltakene for å øke inntjeningen er å automatisere prosessene i en bedrift. Sjekk ut hvordan og hvilke teknologiske løsninger som kan gjøre driften raskere og mer pålitelig samtidig som at det reduserer kostnadene, forbedrer effektiviteten og øker inntektspotensialet.

Teknologi kan bidra til for eksempel effektiv lagerstyring og relasjonsbygging mot kunder ved bruk av inbound marketing systemer som HubSpot.

Teknologiske løsninger kan gi konkrete fordeler som kan gi din virksomhet et konkurransemessig fortrinn i markedet.

Få maksimalt ut av skattefordelene

Man skal alltid betale skatten med glede, men likevel er det mange bedriftseiere som ikke utnytter de skatte mulighetene som finnes i den utstrekning de kan. Styrer man støtt gjennom alle regler og forskrifter kan virksomheten din øke skattefradragene på mange områder.

Få hjelp av en skatteekspert eller en økonomisk rådgiver til å gå gjennom bedriftens skatteoppgaver og du kan fort finne muligheter for å spare penger og øke lønnsomheten.

Husk at det viktigste for å øke skattefordelene er grundig planlegging i henhold til regelverket og skikkelig dokumentasjon. Innfør rutiner for å dokumentere enhver transaksjon i bedriften, liten såvel som stor. Gå til anskaffelse av et godt regnskapssystem som kan holde orden på alle utgiftene.

Optimaliser markedsføringen

Optimaliser markedsføringen

Sist men ikke minst! Mange små (og store) bedrifter kutter gjerne oftest i markedsføringen dersom det innføres kostnadskutt i bedriften. De fleste bedrifter annonserer regelmessig for sine produkter eller tjenester på ett eller flere steder.

Det viser seg altfor ofte at man ikke har rutiner for å evaluere effektiviteten av det mediet man annonserer i og det blir ofte tatt avgjørelser basert på antakelser og vill gjetning.

En god konverteringssporing viser