Introduksjon
Sosiale medier har blitt til en stor del av våre liv, og det er et ubestridelig faktum nå at sosiale medier er et av de mest verdifulle verktøyene for bedrifter og enkeltpersoner som trenger å nå ut. Verden blir mer digital for hvert år som går, og denne artikkelen skal forberede deg på året som kommer.
- 2300 ord
- Lesetid: ca 8 min
- Skrevet av Espen S Hanssen & Frode Heimen
Videoinnhold vil dominere på sosiale medier
Når vi ser mot 2024 forventes det at landskapet innen sosiale medier vil bli betydelig formet av videoinnhold, en trend som blir mer og mer relevant for hvert år. Særlig kortformatvideoer vil bli enda mer relevant i 2024, men det vil også skje en gjenoppblomstring av lengre videoformater.
Suksess på sosiale medier vil avhenge av hvor effektivt merkevarer og skapere kan tilpasse seg disse trendene, ved å tilby engasjerende, relevant og nyskapende videoinnhold for å fange oppmerksomheten til sitt publikum.
Etterspørsel vil fortsette å øke for kortformat videoinnhold
73% av kunder foretrekker å oppdage nye tjenester eller et nytt produkt gjennom kortformatvideoer. Kortformatvideoer har også den høyeste ROI-en (Return On Investment) sammenlignet med noen annen digital markedsføringsstrategi.
Effektiviteten til dette formatet skyldes en unik evne til å fange og holde på oppmerksomhet, noe som blir stadig vanskeligere i den digitale verden. Rundt 85% av markedsførere anser videoer som en svært effektiv strategi for å fange oppmerksomhet.
Styrken til kortformatvideoer ligger i evnen til å kommunisere budskap på en morsom, relaterbar og engasjerende måte, noe som øker brukernes vilje til å stole på et merke. Disse videoene er milevis bedre til å generere engasjement på sosiale medier enn statiske bilder.
Lengre videoinnhold forventes å gjøre en comeback i 2024
Selv om kortformatinnhold er i fremmarsj forventes det også at lengre videoinnhold vil gjøre et comeback i 2024. Forbrukerpreferanser utvikler seg og ønsket om mer dyptgående, fortellende formater øker i betydelige deler av den digitale befolkningen.
Lengre videoer tilbyr en plattform for detaljerte fortellinger, utdannende innhold (særlig edutainment) og dypere engasjement med publikum. En markedsføringsstrategi basert på- eller som avhenger av god innholdsmarkedsføring kan dra spesielt godt nytte av dette formatet i 2024.
Evolusjonen innen influensermarkedsføring
Utviklingen av influensermarkedsføring i 2024 har fortsatt å stige, og blir stadig mer integrert i digitale markedsføringsstrategier. Influensermarkedsføring har vokst betydelig, med en forventet industriverdi på omtrent 21,1 milliarder dollar i 2023, og det er forventet at den vil skyte i været til 69,92 milliarder dollar innen 2029. Denne veksten drives av det stadig skiftende landskapet i sosiale medier, som introduserer nye plattformer, innholdstyper og engasjementsmetoder årlig.
Influensere, som holder seg oppdatert på disse trendene, er essensielle for merker som ønsker å utvide sitt publikum, generere leads og øke inntekter.
Mikro- og nano-influensere
En betydelig endring i denne utviklingen er normaliseringen og viktigheten av mikro- og nano-influensere.
Akkurat hvilke tall som kjennetegner de ulike nivåene av influensere kan variere i forhold til land og plattform, men typisk så kjennetegnes nano-influensere som influensere under 10,000 følgere og micro-influensere som influensere med 10,000-100,000 følgere.
Tidligere ansett som en trend i utvikling, er arbeid med disse mindre influenserne nå en standard praksis i balanserte influenser-markedsføringsstrategier. Mikro-influensere har vært i søkelyset for deres evne til å nå spesifikke publikumssegmenter med en mer personlig tilnærming.
Men vi skal ikke kimse av verdien som nano-influensere nå har å tilby. Disse innholdsskaperne, selv om de har mindre følgerskare, kan skryte av dypt engasjerte publikum. Dette gjør dem til et autentisk og effektivt valg for merker som søker å lage nisjeforbindelser og å målrette mot spesifikke demografier.
Folk behandler sosiale medier som søkemotorer
Når vi går inn i 2024 er utviklingen av sosiale medieplattformer til søkemotorer en betydelig trend innen sosiale medier. Et økende antall internettbrukere i alderen 16 til 64 år bruker nå sosiale medier som sin primære informasjonskilde for å undersøke merker og produkter. Denne endringen har blitt drevet av den økende tilliten til autentisiteten som sosiale medier tilbyr gjennom brukergenerert innhold, positive kommentarer og influenser-markedsføringskampanjer.
Engasjementet fra merkevarer på disse plattformene har en direkte innvirkning på forbrukernes kjøpsbeslutninger, ettersom mer enn halvparten av forbrukerne er villige til å bruke mer hos merker de har engasjert seg med på nettet.
Søkemotoroptimalisering (SEO) i sosiale medier
Som respons til denne trenden blir søkemotoroptimalisering (SEO) på sosiale medieplattformer stadig viktigere. Integrering av nøkkelord i sosialt medieinnhold er avgjørende, da det kan øke synligheten og tiltrekke potensielle nye kunder.
Alt fra innholdstekst og tekst i grafikker til ord som blir sagt i videoinnhold og teksting i videoinnhold — vil være relevant å optimalisere for å best nå ut på sosiale medier, dersom algoritmene stadig utvikler seg for å legge til rette for disse utviklingene.
AI for digital markedsføring og på sosiale medier i 2024
Generativ AI, spesielt verktøy som ChatGPT, kan revolusjonere innholdsskaping. Disse verktøyene muliggjør rask gjennomgang av enorme mengder data og automatiserer repetitive oppgaver. En studie fra NBER i USA (National Bureau of Economic Research) hevder at generativ AI kan øke produktiviteten til personer i relevante yrker med i gjennomsnitt 14%, og i visse tilfeller så mye som 34%. Med tanke på hvor fort AI utvikler seg så er det ikke utenkelig at disse tallene vil øke betydelig i løpet av de neste årene.
AI begynner også å bli mer integrert i algoritmene til sosiale medieplattformer for å bedre forstå brukeratferd og preferanser.
På godt og ondt er AI kommet for å bli, og bruken av AI på alle mulige fronter er bare forventet å øke i 2024.
Sosiale Medier Liste 2024
Vi ser nærmere på de viktigste sosiale mediene i Norge pr Q3 2023 – og hvordan du kan dra nytte av disse kanalene inn i 2024.
Den dynamiske væremåten til sosiale medieplattformer fortsetter å forme hvordan vi når ut, deler og engasjerer oss digitalt. Når vi utforsker de største sosiale mediene for 2024 er det tydelig at hver plattform har sine unike styrker og målgrupper. Vi ser litt nærmere på hver plattform.
Facebook har i 2024 fortsatt sin dominans som en nøkkelkanal for digital markedsføring i Norge. Plattformens evne til å tilby målrettet annonsering basert på omfattende brukerdata gjør den til et uvurderlig verktøy for norske bedrifter som ønsker å nå ut til spesifikke demografier.
Facebook er fortsatt nr. 1 i Norge (og internasjonalt) sammenlignet alle andre sosiale medie- plattformer hvis vi ser på statistikken. Hele 86% av befolkningen over 18 år har profil på Facebook og 67% av befolkningen bruker plattformen daglig.
Plattformen støtter både B2C- og B2B-markedsføring effektivt, med spesialisert målretting som inkluderer psykografisk segmentering (segmentering basert på verdier, mål, livsstil, interesser, personlighet, osv.).
Dette detaljnivået i målretting av publikum, kombinert med evnen til å engasjere brukere på alle stadier, fra å bla til å kjøpe, skiller Facebook ut fra de fleste konkurrenter. Plattformens evne til å tilby målrettet annonsering basert på omfattende brukerdata gjør den til et uvurderlig verktøy for bedrifter som ønsker å nå ut til spesifikke demografier.
Likevel så har Facebook vist en tendens til å stagnere i nyere tid. I en tid hvor bruken av sosiale medier stadig øker så fortsetter tiden folk bruker på plattformen å synke. Tidsbruken har falt fra 33 minutter til 30 minutter i gjennomsnittlig daglig bruk fra fjoråret, en trend som har pågått i mange år nå i et marked under stadig endring og tøff konkurranse.
Snapchat
Snapchat’s fremtredende funksjon ligger i innholdets kortvarighet. Det skaper en FOMO effekt (fear-of-missing-out) som leder til et engasjement andre sosiale medieplattformer ikke vektlegger like sterkt.
Videre så er Snapchat’s Augmented Reality (AR) -kapasiteter ledende i sosiale mediemarkedet, og dette tilbyr innovative måter for merker å engasjere seg med brukere gjennom interaktive, oppslukende opplevelser.
Snapchats demografi er overveldende dominert av yngre brukere, da den dominerende aldersgruppen i Norge er mellom 18 og 29 år. Dette gjør Snapchat til en nøkkelkanal for å nå Gen Z og unge millennials – et verdifullt markedssegment for mange merker.
Oppsummert så gjør kostnadseffektivitet, den unike livslengden til innhold, en sterk rekkevidde blant yngre demografier, og en stor innflytelse på impulsive kjøp, at Snapchat står som et fremtredende valg for digital markedsføring i 2024.
Den dominerende aldersgruppen i Norge på Instagram er de mellom 18 og 29 år da mer enn 59% av denne demografien bruker plattformen daglig. Instagram er også den tredje største sosiale medieplattformen i Norge da 64% av befolkningen har profil.
Instagram fortsetter å levere dobbelt så høy return-on-investment (ROI) sammenlignet med andre sosiale medieplattformer, og denne trenden viser ingen tegn til å stoppe i 2024.
Influensermarkedet er både enormt og enormt innflytelsesrikt på Instagram. Dette gjør Instagram til en lukrativ mulighet for produktpromotering og generering av salg.
Videre tillater plattformens fokus på mikro-influensere å tappe inn i hypernisje-samfunn, og tilbyr målrettet og autentisk engasjement. Dette er i tråd med den voksende trenden av personalisering og autentisitet i influenser-markedsføring, som blir stadig viktigere for å nå ut og skape engasjement i
nisjemarkeder.
YouTube
I 2024 vil YouTube’s rolle som et markedsføringsverktøy bli viktigere enn noensinne. Denne plattformens unike styrker ligger i sin globale rekkevidde og allsidige publikum.
YouTube er verdens nest største søkemotor etter Google.
Som verdens nest største søkemotor opplever YouTube over 5 milliarder videovisninger hver dag, noe som understreker dens enorme brukerbase og engasjement. Den er ikke bare populær blant yngre publikum; også eldre voksne, beslutningstakere i betydelige bedrifter, og ledere i alle slags fagområder er stadig mer aktive på denne plattformen, noe som utvider den demografiske rekkevidden for markedsførere.
Videre understreker YouTube’s evne til å nå flere 18-49-åringer enn tradisjonell TV dens enestående tilgang til en avgjørende forbrukerdemografi.
Det som skiller YouTube ut i videomarkedsføringsdomenet er det enorme potensiale for historiefortelling og betydelig engasjement. Markedsførere bruker denne plattformen til å skape overbevisende merkevarefortellinger, introdusere produkter, og for å tilby verdifulle bransjeinnsikter.
TikTok
TikTok’s økning i popularitet har tatt den digitale verden med storm, med en brukerbase som har vokst i en forbløffende hastighet. TikTok har nå over 1,2 milliard aktive månedlige brukere, noe som gjør den til en av de mest brukte sosiale medie-plattformene i verden.
Med over 1,29 millioner med bruker i Norge, tilbyr TikTok store muligheter for engasjement og rekkevidde.
I motsetning til Instagram, hvor Reels dominerer, presenterer TikTok et enda større potensiale for engasjement med kortformat videoinnhold.
Men en av hovedfaktorene som bidrar til TikTok’s popularitet er TikTok sin evne til å tilby noe for alle brukere og interesser. Fra underholdning og komedie til musikk og utdanning – appen har noe til enhver smak. Denne mangfoldigheten av innhold har hjulpet TikTok med å tiltrekke brukere fra alle demografiske grupper og aldersgrupper, noe som videre styrker TikTok’s posisjon som en ledende sosial medieplattform.
Videre gir TikTok’s brukergenererte innhold (UGC-content), spesielt fra Gen Z, økt merkesynlighet og engasjement. Merker drar nytte av at disse brukerne ofte poster om sine erfaringer med produkter og tjenester, noe som forsterker merkevarebevisstheten.
Også TikTok’s utvikling i SEO-bruk over tradisjonelle hashtags ytterligere forsterker synlighet og engasjement, et område hvor de ligger i teten sammen med YouTube.
X (Tidligere: Twitter)
Dette har blitt en nesten litt ukjent plattform for mange. I mer enn 10 år så har Twitter vært kjent for den ikoniske blå fuglen og det unike språket som utviklet seg på plattformen. Nå er fuglen byttet ut med den tjuefjerde bokstaven i alfabetet, og «tweets» er ikke lenger riktig begrep for innlegg.
Det er vanskelig å si hvilken vei plattformen kommer til å gå videre etter en ganske betydelig nedgang for plattformen i både aktive brukere og inntekter i etterkant av Elon Musk sin overtagelse i 2022.
Likevel så er X fortsatt en betydelig stor plattform, også i Norge hvor over 29% av befolkningen har profil hos X og over 8% av befolkningen bruker plattformen daglig.
X’s fordel ligger i plattformens personlige tilnærming til innhold. En funksjon som skiller seg ut er hvordan plattformen fremhever trender, med alternativer for både lokale og nasjonale trender.
Denne funksjonen gjør det mulig for markedsførere å tilpasse sitt innhold med trender som er relevante for deres målgruppe, noe som øker potensialet for engasjement og rekkevidde.
I motsetning til de fleste andre plattformer er LinkedIn et tilfluktssted for B2B-forbindelser. LinkedIn effektiviserer profesjonell nettverksbygging for å koble direkte med likesinnede profesjonelle og med relevante selskaper.
I tillegg, for bedrifter med banebrytende produkter eller tjenester, spesielt B2B-tilbud, er LinkedIn den ideelle scenen for å nå beslutningstakere som betyr noe.
I 2024 observeres en betydelig endring mot mer intimt historiefortellende innhold på LinkedIn. Denne trenden forventes å fortsette, med administrerende direktører og andre ledere som tar sentrum, i trend med det økende ønsket om merkevarehumanisering og autentisitet.
Den dominerende aldersgruppen hos LinkedIn er mellom 50 – 59 år, samt segmentet 30 – 39 år.
Den dominerende aldersgruppen på Pinterest i Norge er mellom 18 og 29 år, og det er kvinner som bruker plattformen mest.
Pinterest brukes mer som en visuell søkemotor enn som en tradisjonell sosial medieplattform. Dette gjør den til en kraftig kilde for organisk trafikk, med potensial til å overgå trafikkvaliteten fra samtlige av de største plattformene.
Altså, I motsetning til plattformer der innhold kan forsvinne raskt fra brukerens feed, sikrer Pinterest vedvarende synlighet og engasjement over tid, og dette kan gjøre Pinterest til et veldig godt valg i 2024 for dem som har målgruppen sin på Pinterest.
Oppsummering
Fremtiden for sosiale medier byr på enorme muligheter for bedrifter til å engasjere seg med sin målgruppe og oppnå suksess i egne markedsføringsreiser. Ved å ta til seg trender og forventninger diskutert i denne artikkelen, kan bedrifter ligge i forkant av utviklingen og ta fullstendig utnyttelse av det stadig skiftende landskapet til sosiale medier.
Og ekstra spennende for 2024, vil AI bidra til nye sosiale kanaler? Vil vi se spennende nykommere? Det gjenstår å se.