SEO statistikk for 2020

  1. I 2020 (per 15.10.2020 ) har Google hatt over 75 % av all verdens søketrafikk på internett via desktop, etterfulgt av Bing med 9,97 %, Baidu med 9,34 % og Yahoo med 2,77%.
  2. Det har blitt søkt 2,3 trillioner søk så langt i år.
  3. Hver dag søkes det billioner av ganger på Google. 15 % av de daglige søkene er nye søk og søkefraser for Google.
  4. De fem første plasseringene på førstesiden i det organiske søket på Google får 67,6% av alle klikkene.
  5. Google benytter over 200 forskjellige variable for å rangere hjemmesider. Google sin søkealgoritme endrer seg flere ganger om dagen slik at den aldri skal kunne avsløres.
  6. De to viktigste signalene som Google benytter for å rangere nettsider er høyt relevant kvalitetsinnhold og lenkebygging.
  7. 57 % av de som jobber med søkemotoroptimalisering hevder at on-page SEO via innholdsproduksjon er den mest effektive taktikken for å rangere høyt i søkemotorene.
  8. Normal lengden på de best plasserte artiklene i Google består av 2416 ord.
  9. 91 % av alle nettsider får aldri noen organisk søketrafikk fra Google fordi at de ikke har backlinks.
  10. 55.24% av alle nettsider har ikke en eneste backlink.
  11. Flere backlinks til en nettside gir mer trafikk fra Google.
  12. 12 . De fire topp rangeringsfaktorene er antall besøk, tid på nettside, antall sider besøkt per sesjon og til syvende og sist fluktfrekvensen.
  13. I 2019 kom 52 % av alle global internet trafikk fra en mobil enhet, 45 % fra desktop.
  14. 36% av ekspertene innen søkemotoroptimalisering mener at overskrift/title tag er det viktigste kriterie for søkemotorene.
  15. 70 % av håndverkerne anser søkemotoroptimalisering (SEO) som viktigere enn betalt søk (PPC).
  16. Søkeord via den lange halen (long-tail keyword) har en klikkrate (CTR) som er 3-5% høyere enn generiske søk.
  17. “Hvor kan man kjøpe” + “nært meg” søkeforespørsler har økt med over 200 % på mobil over de to siste årene.
  18. 72 % av alle kundene som utførte et lokalt søk besøkte en butikk innen en radius av 8 km.
  19. Ved å oppdatere og publisere gamle blogg artikler på nytt kan den organiske trafikken på det innlegget øke med 106 %. Dette forutsetter nytt innhold, og nye grafiske elementer i blogg artikkelen.
  20. Bildesøk stod for 22,6 % av søkeforespørslene på Google.

Som bedriftseiere vet vi alle at dersom man kommer først ved søk på Google vil det generere store muligheter for potensielle oppdrag, salg av tjenester og stort inntjeningspotensial. Dersom man klarer å følge med på de endeløse oppdateringene i Google sin algoritme, og de beste praksisene innen søkemotoroptimalisering vil det være vitalt for å få økt søketrafikk til eget nettsted.

Ettersom det er umulig å gjette hva Google vil endre neste gang på algoritmen sin må man jobbe for å finne de ideelle mulighetene for å rangere høyt i søkeresultatet.

Derfor har vi samlet sammen noen av de mest essensielle statistikkene for søkemotoroptimalisering I 2020. Vi håper at denne artikkelen vil hjelpe deg til å mestre den digitale markedsføringen anno 2020. Dersom du skulle behøve hjelp vedrørende søkemotoroptimalisering (SEO) for din bedrift er det bare å ta kontakt.

Her er 20 grunner basert på statistikk for at du kan ta en større andel av trafikken i søkemotorene. Høyere plasseringer i søkemotorene kommer ikke av seg selv, så det er viktig at du tenker over hva du bruker tiden din på. Husk at høyt relevant innhold er en av de smarteste måtene å investere sin tid i når det kommer til søkemotoroptimalisering.

SEO statistikk for 2020

1. I 2020 (frem til 15.10.2020) Google har hatt 75% av alle søkene på desktop I verden. På andre plass finner man Bing med 9,97%, tredje plass er Baidu med 9,34% og på fjerde plass finner man Yahoo med 2,77%.

(Kilde: NetMarketShare)

For å lykkes med søkemotoroptimalisering (SEO) må man spille etter Google sine regler.

Ved å aktivt bruke Google Search Console (GSC) kan du finne ut hvordan folk finner deg ved søk på Google.

Man kan ikke overse Google sin suverene markedsposisjon når det kommer til bruk av søkemotorer. Dersom man klarer å holde følge med endringene i Google sin algoritme vil man ligge i forkant i forhold til sine konkurrenter, og alltid være konkurransedyktig. Derfor er søkemotoroptimalisering (SEO) en job som alltid må gjøres. Det er ikke sikkert at man alltid vil rangere som nr.1 ved søk, men det som er sikkert er at Google vil gjøre endringer i sin algoritme.

2. Google har hatt over 2,3 trillioner søk i år.

(Kilde: Internet Live Stats)

Det er blitt et folkekjært uttrykk I mange hjem og hitter at dersom man ikke vet svaret på noe så sier man bare: “Google det”. Faktum er at folk google og søker enormt mye mer etter at smarttelefoner har blitt allemannseie.

Det er et faktum at kunder nå gjennomfører så mye som 70% av kjøpsprosessen på internett før de i det hele tatt tar kontakt med butikken.

Ved å rangere høyt I søkemotorene gir du de potensielle kjøperne muligheten til å gjøre sin egen research mens de lærer mer om dine produkter og din bedrift.

Ved å prioritere søkemotoroptimalisering (SEO) i markedsmiksen din har du muligheten til å sørge for at din bedrift befinner seg først for de to trillionene av søk som blir foretatt over hele verden.

3. Det søkes billioner av ganger på Google I løpet av ett år. I løpet av en dag er det 15 % av søkene som er helt nye for Google.

Det er viktig å huske på at søkemotoroptimalisering (SEO) ikke bare er en konkurranse med andre mennesker om å rangere høyest for de nåværende søketermene. Med så mange nye daglige søk er søkemotoroptimalisering like mye en øvelse i å bli funnet på nye ord og uttrykk som man ikke allerede vet om.

Hvordan optimaliserer og rangerer du for noes om er ukjent og helt nytt?

For å forklare hvordan man kan optimalisere for noe ukjent; BERT ser på konteksten og intensjonen på innholdet som en samlet tekst. Så når du skriver bør du planlegge å tilføre noe på et spesifikt tema. BERT er en åpen kildekode nettbasert teknikk som vet hva du gjør og belønner deg for at du gjør det.

4. De fem førsteside plasserte resultatene får 67,6 % av alle klikkene.

(Kilde: Zero Limit Web)

Ditt analyseverktøy på nettsiden din vil vise deg hvilken rangering du har op sidene 2 til 10, men denne statistikken vil vise deg at det beste er å være på toppen av søket. Førsteplassen i det organiske søket på Google er som rosinen på toppen av bollen..

Over 2/3 av alle klikkene går til de første fem organiske resultatene. Dette fører til at konkurransen i markedet er mye hardere enn før. For å klare å oppnå disse plasseringene må man følge med i timen og lære nye ting, være kreativ og være litt heldig med de valgene man tar for å oppnå topp plasseringer.

5. Google sin algoritme for søk benytter over 200 ulike variable for å rangere nettsider.

(Kilde: Backlinko)

Backlinko har gjort en fenomenal jobb med å holde oversikten oppdatert. Men, uansett er det mange lavt hengende frukter på treet når det kommer til søkemotoroptimalisering. Man behøver ikke å felle hele treet for å plukke eplene.

6. Innhold av høy kvalitet har alltid vært en faktor for å generere trafikk fra søkemotorene til din nettside. En av tingene som trolig aldri vil endre seg hos Google når man jobber med søkemotoroptimalisering er at relevant og kvalitetsinnhold alltid vil gi god trafikk til nettsiden.

(Kilde: Search Engine Watch)

Fokuser derfor på høy kvalitet på innholdet i stedet for mengden med innhold.

Ved å fokusere på innhold av høy kvalitet vil du hjelpe den potensielle kjøperen med å anerkjenne deg som det riktige valget for han eller henne. Samtidig vil også dine konkurrenter anse din side som verdifull og verdt å følge med på, samt hente inspirasjon fra.

Før du publiserer innhold helt ukritisk bør du diskutere det du har skrevet med andre i bransjen eller med kundene dine for å finne ut hva de anser som viktig informasjon for dem.

7. 57 % av de som jobber med markedsføring mener at on-page innholdsoptimalisering har vært den mest effektive søkemotoroptimaliserings taktikken.

(Kilde: Content Marketing Institute)

Innholdet på en nettside gjør mye mer enn å bare være en informasjonskanal og søkeord plassering. Det er grunnen til at den gjennomsnittlige lengden på artikkelen øker hvert år. Noen hevder at inbound marketing taktikker noe av årsaken til dette.

8. Den normale lengden på artikler som har de beste Google plasseringene består av 2416 ord.

(Kilde: serpIQ)

Spørsmålet som vi alltid møter hos våre kunder: Hvor lang må en artikkel være?

Svaret er både vanskelig og enkelt. Artikkelen må være lang nok til å svare komplett på den potensielle kunden sine spørsmål.

Men en generell regel for å få ditt relevante innhold til å rangere høyt i søkemotorene er å bruke 2000+ ord.

Som regel vil du motta flere backlinks ved at artikkelen vil være mer relevant og genuine for flere.

Er du fristet til å holde budskapet kort for å ikke skremme bort brukerne som ikke vil lese en for lang artikkel? Faktum er at du sannsynligvis gjør mer skade enn godt når det kommer til søkemotoroptimalisering.

9. 91 % av alle nettsider får aldri noe skikkelig organisk trafikk fra Google. I de fleste tilfellene skyldes det at de ikke har noen backlinks.

(Kilde: Ahrefs)

En backlink har større vekt enn antall ord på en nettside.

10. 55,24% av alle nettsider har ikke noen backlinks.

(Kilde: Ahrefs)

Samme studie som henvist til i punkt nr. 9 hevder også at mer enn halvparten av alle nettsider ikke har en eneste backlink. I tillegg er det ca 30 % av de resterende nettsidene som har 3 eller færre backlinks.

11. Dersom man øker antall backlinks som en nettside har, desto mer søketrafikk vil nettsiden motta fra Google.

Ahrefs foretok en studie som omfattet nesten 1 billion nettsider over hele verden. Ahrefs fant ut at mer trafikk på nettsiden førte til et økende antall av backlinks/domener som linket til din nettside.

Hvorfor henger dette sammen?

De vil belønne innsatsen din med en forbindelse, og samtidig i prosessen øker din rangering.

12. De 4 beste rangeringsfaktorene er antall besøkende, tid på nettsiden, antall sider besøkt per sesjon og til slutt fluktfrekvensen på nettsiden.

(Kilde: SEMrush)

I følge SEMrush sin forskning på hvilke ting som påvirker rangeringen i søkemotorene er langt kvalitetsinnhold og interne lenker også faktorer som vektes høyt når nettsiden er indeksert av Google.

Men, topp kvalitetsinnhold vil bare ta deg så langt..

Dersom du ønsker at de som besøker nettsiden din, skal bli på nettsiden din, vil du måtte tenke på brukeren sin intensjon med besøket. Ikke bare på innholdet som man har lagd. Det vil si at man må forsøke å sette seg inn I brukeren sitt ståsted og legge til rette for enkel navigering av innholdet. Dette er kjent som teknisk søkemotoroptimalisering (SEO) som også er en viktig factor på lik linje som on-page (SEO).

13.I 2019 var 52 % av all verdens internett trafikk via en mobiltelefon. Til sammenligning kom 45 % av all verdens internettrafikk fra desktop.

(Kilde: StatCounter)

Det er viktig at du sjekker analyseverktøyene som du har på din nettside før du endrer alt til å være mobiltilpasset. Husk allikevel at dette er dine interne data, og at de ikke nødvendigvis representerer hva som skjer i den digitale utviklingen i fremtiden.

Selv om din nettside på desktop har overtaket lokalt må du fremdeles ha en mobilvennlig nettside dersom du skal ha muligheten til å konkurrerer regional, nasjonalt eller internasjonalt.

Trikset er å ha en nettside som er responsiv i forhold til alle flater, ikke bare en mobiltilpasset versjon.

14. 36 % av ekspertene på søkemotoroptimalisering mener at overskrift/title er det mest kritiske elementet når det kommer til søkemotoroptimalisering.

(Kilde: Databox)

Det er fristende å bruke mesteparten av tiden på å lage den perfekte tekst av en artikkel i stedet for å lage den fra bunnen av. Som en konsekvens av dette har vi en tendens til å tillegge overskrifter for liten vekt. Det er en stor feil i følge søkemotoroptimaliseringseksperter.

Overskriften gir ikke bare søkemotorene en indikasjon på hva du skriver om, men det er også en god sjanse for at overskriften vil komme frem i sosiale medier poster, nyhetsbrev og fra det meste av online trafikk som du mottar.

Husk at du vil bare oppnå trafikk på innlegget ditt om du har en tiltalende overskrift som fanger brukeren sin oppmerksomhet. Du finner let flere eksempler ved å ta en titt på ulike nettaviser. Noen kaller dette gjerne for click bait. Benytt derfor venner og kollegaer som støttespillere for en gjennomgang før du publiserer.

15. Søkeordstrategi som benytter den lange halen har en klikkrate (CTR) som er 3-5% høyere enn generiske søk

(Kilde: Smart Insights)

Det er ikke så vanlig lengre at man bare søker med ett eller to ord. Oftere søker man mer på søkefraser med fire ord eller mer. Ved å søke med flere ord søker man et mer relevant resultat. Det er derfor viktig at innholdet ditt ivaretar de som søker.

Ved et grundigere søk forventer brukeren mer spesifikk og oppdatert innhold ettersom deres søkefrase er langt grundigere.

Som et utgangspunkt bør du vurdere å tilfredsstille brukeren sitt søk på følgende områder:

Dersom du ønsker å rangere på søkeord relatert til for eksempel søkemotoroptimalisering (SEO) strategi benytter du kanskje e nav disse søkefrasene:

  • Hvordan lage en søkemotoroptimalisering strategi
  • Hva er en søkemotoroptimalisering strategi?
  • Hva er fordelene med en søkemotoroptimalisering strategi?
  • Hvordan får jeg mer trafikk til min nettside?
  • Hvor mye koster det å få rådgivning til å lage en god søkemotoroptimalisering strategi av en ny hjemmeside eller nettbutikk?

16. 70% av de som jobber med digital markedsføring anser søkemotoroptimalisering (SEO) som viktigere enn betalt søk (PPC)

(Kilde: Databox)

Digitale markedsførere mener at søkemotoroptimalisering (SEO) er en langvarig strategi, mens betalt søk (PPC) er en kortsiktig strategi.

Det er dermed ikke sagt at søkemotoroptimalisering (SEO) er den eneste strategien som gir profit. En godt oppsatt strategi for betalt søk kan også vise seg å være veldig inntektsgivende.

17. 61% av de som driver med digital markedsføring mener at dersom man klarer å berike søkeresultatet vil det gi en naturlig tilstedeværelse i forhold til innholdsmarkedsføring.

(Kilde: HubSpot State of Inbound)

På grunn av inbound markedsføring og søkemotoroptimalisering (SEO) er flere og flere oppmerksomme på deres rangering I søkeresultatet hos Google.

18. Søk på mobil ved bruk av søketermer som “Hvor kan man kjøpe” + “i nærheten” har økt med over 200% på de to siste årene.

(Kilde: Google)

Å ha en lokal søkemotoroptimalisering strategi er viktigere enn aldri før for mindre selskaper. Det betyr ikke nødvendigvis at blogging og ukritisk innholdsproduksjon er den rette strategien. Det beste tipset du kan få er å sikre at din bedriftsinformasjon er riktig i de ulike online katalogene som Gulesider, 1881, 180, Proff, Pure Help med flere. Husk at det er gratis å være oppført i disse “katalogene” med bedriftsinformasjonen sin. Dersom noen av deres selgere hevder noe annet er det bare viss vass, og tilleggstjenester som du ikke behøver de forsøke å dytte på deg. Bare tenk selv hvor lite nyttig disse tjenestene er om de ikke har alle norske bedrifter listet opp, og det skulle være store mangler. Som kunde av oss i Adseo får du muligheten til å spørre oss om råd og kan overlate disse beslutningen til oss ved en avtale om medierådgivning.

Dersom nettsiden eller nettbutikken din ikke er optimalisert for lokalt eller mobilt søk vil du ikke dukke opp i søkemotorene. Dermed vil ikke de lokale eller regionale kundene finne veien til din bedrift.

19. 72 % av alle som gjorde et lokalt søk innen en radius av 8 km besøkte butikken.

(Kilde: WordStream)

Henviser til punktet over for de som søkte “i nærheten”. Ved å ha en god digital online tilstedeværelse vil du ikke bare bli funnet ved søk, men du vil mest sannsynlig også oppleve økt besøk i din butikk.

20. Oppdateringer og gjenbruk av gamle artikler kan øke den organiske trafikken med så mye som 106 %. Dette forutsetter at det tilføres nytt oppdatert og relevant innhold og grafiske elementer.

(Kilde: HubSpot)

Dersom du har gammelt innhold som bare har “ligget i skuffen” en stund kan disse dataene bli din nye bestevenn. Dersom du har et solid fundament i bunn og har rangert på ulike søkeord og søkefraser med gammelt innhold er den beste strategien å fornye disse til 2020 standard.

21. Bildesøk ble benyttet på 22.6% av alle søkefrasene i Google.

(Kilde: Moz)

Er bilder de nye søkeordene? Basert på tilgjengelig informasjon fra Mozo g andre måleverktøy kan det se slik ut.

Dersom du ikke har begynt med det allerede er det på tide å starte med å fastsette en strategi for søkemotoroptimalisering. For å sette opp synlighet på bildesøk må du starte med å prioritere schema og metadata.

De viktigste tingene for din søkemotoroptimalisering strategi i 2020

De som driver med digital markedsføring bruker mer tid og penger på søkemotoroptimalisering slik at konkurransen for de beste plasseringene er knallhard.

Å gi nyttig og relevant innhold til dine potensielle kunder er den beste måten å oppnå gode plasseringer i søkemotorene. Skriv derfor kvalitetsinnhold og design gode brukeropplevelser.

Mobiloptimaliserte nettsider og nettbutikker blir bare viktigere og viktigere når det kommer til rangering i søkemotorene. Når det kommer til local søkemotoroptimalisering er det kanskje en av de viktigste faktorene som du må jobbe med om du ønsker lokal synlighet.

Det er veldig mye du må tenkte på når du skal lage en søkemotoroptimalisering strategi for din bedrift. Husk at algoritmen til søkemotorene endres stadig, og det må tiltakene dine også gjøre. T

Det er viktig å holde seg oppdatert på søkemotoroptimalisering og gjennomføre de tiltak som er nødvendig for at du skal lykkes med den satte målsettinge