Hva er SEO: statistikk for 2020
- I 2020 (per 15.10.2020 ) har Google hatt over 75 % av all verdens søketrafikk på internett via desktop, etterfulgt av Bing med 9,97 %, Baidu med 9,34 % og Yahoo med 2,77%.
- Det har blitt søkt 2,3 trillioner søk så langt i år.
- Hver dag søkes det billioner av ganger på Google. 15 % av de daglige søkene er nye søk og søkefraser for Google.
- De fem første plasseringene på førstesiden i det organiske søket på Google får 67,6% av alle klikkene.
- Google benytter over 200 forskjellige variable for å rangere hjemmesider. Google sin søkealgoritme endrer seg flere ganger om dagen slik at den aldri skal kunne avsløres.
- De to viktigste signalene som Google benytter for å rangere nettsider er høyt relevant kvalitetsinnhold og lenkebygging.
- 57 % av de som jobber med søkemotoroptimalisering hevder at on-page SEO via innholdsproduksjon er den mest effektive taktikken for å rangere høyt i søkemotorene.
- Normal lengden på de best plasserte artiklene i Google består av 2416 ord.
- 91 % av alle nettsider får aldri noen organisk søketrafikk fra Google fordi at de ikke har backlinks.
- 55.24% av alle nettsider har ikke en eneste backlink.
- Flere backlinks til en nettside gir mer trafikk fra Google.
- 12 . De fire topp rangeringsfaktorene er antall besøk, tid på nettside, antall sider besøkt per sesjon og til syvende og sist fluktfrekvensen.
- I 2019 kom 52 % av alle global internet trafikk fra en mobil enhet, 45 % fra desktop.
- 36% av ekspertene innen søkemotoroptimalisering mener at overskrift/title tag er det viktigste kriterie for søkemotorene.
- 70 % av håndverkerne anser søkemotoroptimalisering (SEO) som viktigere enn betalt søk (PPC).
- Søkeord via den lange halen (long-tail keyword) har en klikkrate (CTR) som er 3-5% høyere enn generiske søk.
- “Hvor kan man kjøpe” + “nært meg” søkeforespørsler har økt med over 200 % på mobil over de to siste årene.
- 72 % av alle kundene som utførte et lokalt søk besøkte en butikk innen en radius av 8 km.
- Ved å oppdatere og publisere gamle blogg artikler på nytt kan den organiske trafikken på det innlegget øke med 106 %. Dette forutsetter nytt innhold, og nye grafiske elementer i blogg artikkelen.
- Bildesøk stod for 22,6 % av søkeforespørslene på Google.
Som bedriftseiere vet vi alle at dersom man kommer først ved søk på Google vil det generere store muligheter for potensielle oppdrag, salg av tjenester og stort inntjeningspotensial. Dersom man klarer å følge med på de endeløse oppdateringene i Google sin algoritme, og de beste praksisene innen søkemotoroptimalisering vil det være vitalt for å få økt søketrafikk til eget nettsted.
Ettersom det er umulig å gjette hva Google vil endre neste gang på algoritmen sin må man jobbe for å finne de ideelle mulighetene for å rangere høyt i søkeresultatet.
Derfor har vi samlet sammen noen av de mest essensielle statistikkene for søkemotoroptimalisering I 2020. Vi håper at denne artikkelen vil hjelpe deg til å mestre den digitale markedsføringen anno 2020. Dersom du skulle behøve hjelp vedrørende søkemotoroptimalisering (SEO) for din bedrift er det bare å ta kontakt.
Her er 20 grunner basert på statistikk for at du kan ta en større andel av trafikken i søkemotorene. Høyere plasseringer i søkemotorene kommer ikke av seg selv, så det er viktig at du tenker over hva du bruker tiden din på. Husk at høyt relevant innhold er en av de smarteste måtene å investere sin tid i når det kommer til søkemotoroptimalisering.
SEO statistikk for 2020
1. I 2020 (frem til 31.12.2020) Google har hatt 69.75% av alle søkene på desktop I verden. På andre plass finner man Bing med 13,41%, tredje plass er Baidu med 12,83% og på fjerde plass finner man Yahoo med 2,07%.
(Kilde: NetMarketShare)
For å lykkes med søkemotoroptimalisering (SEO) må man spille etter Google sine regler.
Ved å aktivt bruke Google Search Console (GSC) kan du finne ut hvordan folk finner deg ved søk på Google.
Man kan ikke overse Google sin suverene markedsposisjon når det kommer til bruk av søkemotorer. Dersom man klarer å holde følge med endringene i Google sin algoritme vil man ligge i forkant i forhold til sine konkurrenter, og alltid være konkurransedyktig. Derfor er søkemotoroptimalisering (SEO) en job som alltid må gjøres. Det er ikke sikkert at man alltid vil rangere som nr.1 ved søk, men det som er sikkert er at Google vil gjøre endringer i sin algoritme.
2. Google har hatt over 2,3 trillioner søk i år.
(Kilde: Internet Live Stats)
Det er blitt et folkekjært uttrykk I mange hjem og hitter at dersom man ikke vet svaret på noe så sier man bare: “Google det”. Faktum er at folk google og søker enormt mye mer etter at smarttelefoner har blitt allemannseie.
Det er et faktum at kunder nå gjennomfører så mye som 70% av kjøpsprosessen på internett før de i det hele tatt tar kontakt med butikken.
Ved å rangere høyt I søkemotorene gir du de potensielle kjøperne muligheten til å gjøre sin egen research mens de lærer mer om dine produkter og din bedrift.
Ved å prioritere søkemotoroptimalisering (SEO) i markedsmiksen din har du muligheten til å sørge for at din bedrift befinner seg først for de to trillionene av søk som blir foretatt over hele verden.
3. Det søkes billioner av ganger på Google I løpet av ett år. I løpet av en dag er det 15 % av søkene som er helt nye for Google.
Det er viktig å huske på at søkemotoroptimalisering (SEO) ikke bare er en konkurranse med andre mennesker om å rangere høyest for de nåværende søketermene. Med så mange nye daglige søk er søkemotoroptimalisering like mye en øvelse i å bli funnet på nye ord og uttrykk som man ikke allerede vet om.
Hvordan optimaliserer og rangerer du for noes om er ukjent og helt nytt?
For å forklare hvordan man kan optimalisere for noe ukjent; BERT ser på konteksten og intensjonen på innholdet som en samlet tekst. Så når du skriver bør du planlegge å tilføre noe på et spesifikt tema. BERT er en åpen kildekode nettbasert teknikk som vet hva du gjør og belønner deg for at du gjør det.
4. De fem førsteside plasserte resultatene får 67,6 % av alle klikkene.
(Kilde: Zero Limit Web)
Ditt analyseverktøy på nettsiden din vil vise deg hvilken rangering du har op sidene 2 til 10, men denne statistikken vil vise deg at det beste er å være på toppen av søket. Førsteplassen i det organiske søket på Google er som rosinen på toppen av bollen..
Over 2/3 av alle klikkene går til de første fem organiske resultatene. Dette fører til at konkurransen i markedet er mye hardere enn før. For å klare å oppnå disse plasseringene må man følge med i timen og lære nye ting, være kreativ og være litt heldig med de valgene man tar for å oppnå topp plasseringer.
5. Google sin algoritme for søk benytter over 200 ulike variable for å rangere nettsider.
(Kilde: Backlinko)
Backlinko har gjort en fenomenal jobb med å holde oversikten oppdatert. Men, uansett er det mange lavt hengende frukter på treet når det kommer til søkemotoroptimalisering. Man behøver ikke å felle hele treet for å plukke eplene.
6. Innhold av høy kvalitet har alltid vært en faktor for å generere trafikk fra søkemotorene til din nettside. En av tingene som trolig aldri vil endre seg hos Google når man jobber med søkemotoroptimalisering er at relevant og kvalitetsinnhold alltid vil gi god trafikk til nettsiden.
(Kilde: Search Engine Watch)
Fokuser derfor på høy kvalitet på innholdet i stedet for mengden med innhold.
Ved å fokusere på innhold av høy kvalitet vil du hjelpe den potensielle kjøperen med å anerkjenne deg som det riktige valget for han eller henne. Samtidig vil også dine konkurrenter anse din side som verdifull og verdt å følge med på, samt hente inspirasjon fra.
Før du publiserer innhold helt ukritisk bør du diskutere