De mest stilte spørsmålene om Søkemotoroptimalisering.

Google endrer rangering algoritmen sin hver dag, og det er bare av og til at de avslører hvilke endringer de har gjort. Dette gjør Google for å unngå at noen skal klare å knekke koden og alltid ende opp øverst ved søk. Visste du at undersøkelser viser at ca 30 % av alle klikkene på mobil tilkommer den som ligger først i det organiske søkeresultatet.

Avhengig av hvem du spør om SEO vil de svare at noen av de nærmere 250 ulike signalene for rangering er viktigere enn andre.

Men selv da er det en stor gjettelek.

Det er litt som å kaste dart på ett roterende roulette hjul.

Dartskiven henger fast på veggen, men numrene på rouletten endrer seg.

Hensikten med denne artikkelen er å belyse noe av SEO kunnskapen ved å dykke ned i, og gi svar på, de 33 mest spurte spørsmålene om søkemotoroptimalisering.

Vi vil belyse de mest basis ferdighetene man må kunne for å drive med SEO til de mer komplekse tingene for viderekommende.

Forhåpentligvis vil du som leser denne artikkelen sitte igjen med flere svar enn spørsmål om SEO etter å ha lest hele.

 

Grunnleggende Søkemotoroptimalisering

Hva står SEO for?

SEO står for søkemotoroptimalisering på norsk, eller Search Engine Optimization på engelsk. Du tar del i SEO prosessen når du forsøker å få en nettside til å rangere høyere i søkemotorenes resultat sider (SERP – Search Engine Results Pages). Den ultimate målsettingen er å øke den organiske(gratis) trafikken på din nettside for dine relevante produkter og tjenester.

 

Hva er best av søkemotoroptimalisering (SEO) eller betalt søk (Pay Per Click)

Dette spørsmålet er litt som å spørre om hvem som er mest viktig for Norges fotballandslag, Lars Lagerback eller spillerne. Det finnes sikkert argumenter for begge, men realiteten er at begge delene er viktige for lagets suksess. Det samme gjelder for SEO og PPC. Du kan ikke etablere domene autoritet, branding eller en helhetlig digital tilstedeværelse uten SEO. På samme måte som du ikke kan nå potensielle prospekts via bruk av demografi, søkemønstre og søkeord uten PPC.

 

Hva er best av søkemotoroptimalisering (SEO) eller Search Engine Marketing (SEM)?

SEO er bare en av faktorene som omfatter søkemotor markedsføring. Søkemotormarkedsføring består av betalt søk og SEO.

SEO ofte stilt spørsmål –  SERP

Om du finner svaret ved bruk av en søkemotor som f.eks. Google så kan du trygt si at det er søkemotormarkedsføring du driver med.

Hvor kan jeg studere SEO?

Det finnes tusenvis av artikler, bøker, youtube videoer og andre læringsplattformer der ute hvis du forsøker å lære SEO. Hvis du er på ett stramt til intet budsjett bør du sjekke ut bloggene til for eksempel Search Enging Journal, Moz, Search Engine Land, Marketing Land, SEMPost, og WordStream.  Vi har også satt sammen en flott guite for basisen av SEO. Om du har litt mer budsjett kan du finne mange læringsplattformer online som Udemy eller Lynda. 

Hvilken SEO software er best?

Det finnes mange ulike programvare for SEO, og svaret vil til syvende og sist være avhengig av hva du har brukt eller prøvd tidligere da det finnes fordeler og ulemper med alle. Ahrefs er perfekt for å finne konkurrenters innhold og backlink undersøkelser. Moz Pro sin innholds utforsker er perfekt for å finne ikke linkede parametere for din merkevare, og SEMrush erp perfekt for rangering og synlighet undersøkelser. De tre nevnte verktøyene har mange overlappende og lik funksjonalitet. Så hvilket verktøy du velger å benytte er mer basert på dine preferanser om hva du mener er viktigst enn noe annet. Spyfu, AWR Cloud og DeepCrawl er også verdt å sjekke ut.

Hva er on-page SEO?

On-page SEO refererer til taktikken man bruker på eller i en side for å hjelpe den med å rangere høyere i søkemotorene. On-page SEO betyr å jobbe både med innhold og HTML kildekoden på en nettside. Endringer i HTML kildekoden gir muligheter for å optimalisere bildene på nettside, nøkkelordene, Schema strukturen med mer. Når man snakker om On-page SEO tenker man mest på teknisk seo arbeid for å optimalisere ens egen nettside, og ikke eksterne lenker eller andre eksterne signare.

 

SEO ofte stilt spørsmål: Er SEO dødt?

Ikke tro på vandre historier.

 

Er det noe vits å gjøre SEO?

Ja, det er den klart beste strategien for å få de beste resultatene på lang sikt. SEO er en vital del av vår digitale hverdag og bør være en del av alle bedrifter sin digitale markedsføring.  Bedrifter som søker etter umiddelbare leads og konverteringer kan neglisjere SEO i favør av mer direkte, målrettede annonseringsmuligheter som google ads eller facebook annonsering. Når man investerer i SEO gjør man det som som en del av en langsiktig plan som skal gi avkastning i form av gode og relevante kunder som besøker nettsiden eller butikken. SEO er kostnadseffektivt, gir en god spredning av ressursene og tillater potensielle kunder å bli kjent med ditt brand i sitt eget tempo. Gå til Google og søk etter en av dine tjenester og se hvem som den første som dukker opp i søket og hvem du ville klikket på.

Hvordan vil SEO utvikle seg i år?

Si det med oss: Planlegg for stemmesøk! ComScore forutser at innen slutten av 2020 vil 50 % av alle søk være stemmestyrte. Med dagens Covid-19 virus vil flere og flere benytte stemmen til å styre ting om de kan, i stedet for å trykke på alle knappene. Det er allerede kommet smarthus styring, Google Home og masse artikler om hvordan optimalisere din nettside for fremtidens snippets. Snippet er en betegnelse for korte tekstutdrag eller microdata som man kan synliggjøre for søkemotorene.

SEO ofte stilt spørsmål – Snippet

Når det kommer til stemmestyrte søk er det så langt en økning på 178% fra 2016. Vi har funnet ut at systemer som  Amazon Echo, Google Home and Google Assistenten benytter informasjon fra snippets for å gi deg svarene. Vårt tips er er derfor å sørge for at ditt SEO arbeid også ivaretar stemmesøk i år og for fremtiden.

Hvordan endrer SEO seg?

SEO er alltid i konstant endring. SEO er ikke noe man bare gjør en gang, men er et kontinuerlig arbeid. Men den største endringen er at verden blir mer og mer mobil. Mobil bruken har økt betydelig de seneste årene, og i USA er for eksempel bruk av mobilen ved søk på 51 %, mens desktop bruken er på 42 %. Denne forskjellen i favør mobilbruk blir bare større og større. Google har innført at tiden det tar for å laste inn nettsiden din på mobil er en av de 250 signalene som vektlegges i forhold til å vise relevante søk. Om du ikke allerede har gjort det bør du se på Accelerated Mobile Pages (AMP-sider). Kort oppsummert blir det viktigere å tilrettelegge nettsiden for mobil bruk. 

 

SEO Strategi

Hvor begynner jeg når jeg skal lage en SEO strategi?

Hva har du gjort så langt? Dersom svaret er ingen ting så er det et godt utgangspunkt å velge ett av SEO verktøyene som jeg nevnte tidligere for å gjøre en revisjon av nettsiden (site audit). Denne analysen vil hjelpe deg med å finne brutte lenker, manglende meta beskrivelser og gi deg innspill på hvor raskt din nettside laster. Som nevnt tidligere er lastetiden på din nettside blitt veldig viktig for å rangere høyt på dine søkeord for tjenester og produkter.  Google Search Console (GSC) er et gratis verktøy som er lett å installere for å få en oversikt over potensielle søkemotor feil, i tillegg til at GSC hjelper deg å diagnostisere din nettside sin lastehastighet og brukervennlighet. Når nettsiden din teknisk sett er klar vil det neste steget være å gjøre en nøkkelord analyse og begynne å skape relevant innhold.

 

Hva er en nøkkelords analyse?

SEO ofte stilt spørsmål – Nøkkelord

Nøkkelords analyse hjelper deg å bestemme hvilke søkeord du bør optimalisere på din eksisterende nettside, og de fremtidige sidene som du vil legge til i forhold til relevant innhold. For eksempel: Dersom du er en ny liten bedrift som selger programvare for å lage vaktlister for de ansatte, og du finner ut at “verktøy for å lage vaktlister” har mye høyere antall søk og laverer konkurranse, enn “programvare for vaktlister”, vil du kanskje endre innholdet på nettsiden din til å reflektere dette. Nøkkelords analyse er en måte å bestemme hvilke søkeord og søkefraser som folk skriver inn i søkemotorene. Når du har avdekket dette er det mye enklere å lage relevant innhold i forhold til at din bedrift skal bli funnet på søk på f.eks. Google. 

 

Hvordan gjør jeg en Nøkkelord analyse?

De fleste SEO verktøyene som vi har nevnt tidligere har en eller annen form for søkeordplanlegger. Dersom du har en aktiv Google Ads konto kan du også benytte den innebygde søkeordplanleggeren som du finner når du logger deg inn på kontoen. Ved en aktiv konto får du mer eksakte søkevolum enn ved en inaktiv. Mange som jobber aktivt med SEO foretrekker WordStream sitt gratis verktøy for å finne nøkkelord. Det gjelder rett og slett å finne sitt egne foretrukne verktøy å jobbe med.

Når valget er tatt handler det om å stille de riktige spørsmålene. Hva er relaterte søkefraser for å finne din bedrift? Hva er relaterte søk for dine produkter eller tjenester? Du bør alltid vurdere hvilken relevans innholdet som du skriver har i forhold til nøkkelord analysen. Dersom man starter med å skrive bredt om temaet vil man automatisk avdekke en stor liste av potensielle søkeord. Deretter kan man avgrense søkeordene med tanke på relevansen. Kanskje har du sett at enkelte søkeord genererer mest trafikk til din nettside. Ikke nødvendigvis bare trafikk, men også flest henvendelser om man har konverteringssporing implementert (CRO). Ved å skaffe seg overblikk kan man filtrerer ut unødvendige søkeord og søkefraser som det aldri søkes etter. Kanskje avdekker man noen veldig viktige søkeord som har lav konkurranse slik at det er enkelt å rangerer godt på disse. Begynn derfor med å skrive bredt for å kunne avgrense de viktigste begrepene og søkeordene.

 

Hvor skal jeg implementere SEO søkeordene som jeg vil rangere på?

Du har sikkert hørt om “keyword stuffing”. Så vidt jeg vet finnes det ikke et godt norsk begrep for denne teknikken. Keyword stuffing betyr at man legger inn søkeord på alle naturlige og unaturlige steder i forsøket på å rangere høyt hos søkemotorene. Dette er ikke en anbefalt teknikk og vil falle inn under brudd på Google sine webmaster retningslinjer.

Vår generelle anbefaling for å rangere på ett søkeord er å: legge søkeordet i tittelen, i den første setningen på siden, i en H2 overskrift, ideelt sett som ett spørsmål, og sporadisk gjennom resten av teksten på nettsiden. Som et eksempel børl “SEO søkeordet” være i H2 seksjonen, mens spørsmålet i H3 seksjonen.

 

Vil blogging hjelpe for SEO?

Ja! Om du ikke har en blogg i 2020 bør du begynne med det nå. Ethvert nytt innhold du lager er en mulighet til å rangerer på ditt ønskede søkeord relatert til din bedrift. Dersom kvaliteten på innholdet som du lager er av høy kvalitet vil du ha større muligheter til å rangerer på det resultatet i det organiske søket.

 

Vil HTTPS påvirke SEO?

Ja! Om du ikke har HTTPS på din nettside adresse i dag er det en stor mangel. HTTPS er kort forklart en mer sikker nettside enn en nettside med HTTP. For å finne ut om din nettside er sikker kan du se om din url har HTTPS og dersom du bruker Google Chrome vises det som en lukket hengelås mens det for andre nettlesere kan stå sikker/secure. Dersom du bare har HTTP vises det som ikke sikker/not secure foran nettsted adressen din. Google straffer nettsider som ikke er sikret med SSL sertifikat. Det er nemlig godkjent SSL sertifikat som gjør at din nettside får HTTPS i din adresse til nettsiden. Google favoriserer altså nettsider med HTTPS. Dette gjør Google ved å indekserer HTTPS nettsider først, og anser HTTPS som et rangering signal. Nettsider med HTTPS er også raskere enn HTTP nettsider, som betyr at det kan påvirke Click Through Rate (CTR). Svaret på spørsmålet om HTTPS vil påvirke SEO er at det vil ha positiv virkning på din rangering hos søkemotorene.

 

ER SEO meta beskrivelse viktig?

Ja, men ikke alle typer. Det er fire ulike typer meta beskrivelser:

 

Meta Keywords Attribute – En serie av søkeord som du anser relevant for nettsiden.

Title Tag – Overskriften på nettsiden.

Meta Description Attribute – En kort beskrivelse av nettsiden.

Meta Robot Attribute – En indikasjon for crawlerne til søkemotorene (roboter eller “bots”) om hva de skal gjøre med nettsiden.

Meta Keywords er blitt en antikvitet, og du behøver derfor ikke bry deg noe vesentlig om det. Din Meta Robot Attribut er mest sannsynlig satt til indeksering/følg. (du kan lese mer om disse termene i linken over).

Det som du behøver å bry deg om er overskriftene og meta beskrivelsene.

 

SEO ofte stilt spørsmål – Overskrift

Dine overskrifter og meta beskrivelser lar søkemotorene vite hva nettsiden din handler om. De bør ikke bli neglisjerte. Det finnes veldig mange gode web designere der ute, men det finnes ikke så mange webdesignerer som også er gode på SEO. Det kan derfor være verdt å finne et samarbeid mellom webdesigner og SEO eksperten. Hos Adseo har vi både webutvikler og SEO eksperter under samme tak.

Hva er robots.txt??

Robots.txt er en tekst fil i din nettside sin top level directory som instruerer søkemotorene om hvordan de skal crawle nettsidene dine.

Hjelper kategorisering på SEO?

Ja, kategorisering kan hindre at individuelle nettsider på ditt nettsted konkurrerer mot hverandre.

Hva er brødsmuler?

Kategorier, tagger og brødsmuler hjelper med å diktere taksonomien og strukturen på din nettside til søkemotorene.

Brødsmuler ser ut som dette: .

 -> nytt tema > ny beskrivelse. Eksempel: nettbutikk.no/pc-skjermer/27-tommer

 

SEO ofte stilt spørsmål – Brødsmuler

De hjelper brukere og søkemotorene å navigere mellom de ulike undersidene på ditt nettsted. De forsterker også autoriteten av kategorien under hvert tema. 

Hvilke SEO teknikker er populære?

Hvor skal man begynne? Lenke bygging. Nøkkelords analyse. Nettside analyse. On-page SEO. Oppdatere nettsidene for å være relevante. Alle de nevnte tingene er viktig. Etter å ha lest hele artikkelen vil du ha en innsikt i alle SEO teknikkene. 

 

Linker og linke bygging

Hva er SEO backlinks?

En backlink er en lenke som kommer fra en hvilken som helst side og peker inn til din nettside. For å illustrere hva en backlink er kan du tenke på følgende: Internett består av to ting – innhold og linker mellom innhold. Når søkemotorer først begynte å indeksere nettsider behøvde de en måte for å bestemme hvilke nettsider som var mest relevante i forhold til forespørselen. De behøvde et rangeringssystem som ga mest mulig relevant svar på forespørselen de stod ovenfor. Derfor ble kvaliteten på innholdet og antallet backlinks på nettsidene en umiddelbar faktor for å bestemmer rangeringen av en nettside. Backlinks representerer en votering for at en nettside er trygg. Derfor vil en nettside som får mange kvalitets backlinker få en høyere stjerne hos søkemotorene. Dette vil øke sjansene for at nettsiden rangerer en høyere rangering på relevante søkeord og søkefraser i søkemotorene.

Follow vs. nofollow lenker: Hva er forskjellen?

Forskjellen mellom follow og nofollow links er: en follow link gir nettsiden er link verdi. En nofollow link gir ingen link verdi.

Hva er link verdi?

I SEO miljøet benytter man uttrykket “link juice”. Verdien av en link er den mengden av innflytelse en link overfører fra en nettside til en annen. Før nofollow linker ble implementert ga alle linker innflytelse. Spam linker vil si linker som ble postet overalt på internett uten noen form for verdi i forhold til relevans for å skape refererende trafikk til nettsiden. Dette var en sikker strategi for å få dine nettsider til å rangere høyere i søkemotorene. Det var vanlig å se flere nettsider som var eid av den samme personen på førstesiden av søkeresultatet (SERP), og blogg poster florerte på internett med irrelevant innhold. I dag kan du fremdeles klikke på en link (nofollow) og bli sendt fra en side til en annen, men søkemotorene følger ikke linken når de crawler internett. Så ingen link verdi blir overført. Eksempel på slike linker (nofollow) er for eksempel din oppføring på katalogtjenester som 1881.no eller Gulesider.no.

Mengden link juice som en linke får er bestemt av flere faktorer. Linker fra relevant innhold, fra autoritative nettsider og fra

The amount of link equity a link carries is determined by several factors. Links from relevant content, from authoritative sites, and from en gruppe relaterte temaer har størst verdi. 

Hva er domene autoritet?

En nettside sin domene autoritet påvirker direkte en nettside sin mulighet til å rangere i søkemotorene. Konseptuelt kan du se på domene autoritet som en forlengelse av link juice. Dersom en nettside sin link verdi er bestemt av antallet og kvaliteten på linkene, så vil en nettside sin domene autoritet være bestemt av all link juicen fra alle sidene på nettsiden.

Hva er link bygging?

Link bygging er en SEO strategi. Ved å tilegne seg linker for å øke en nettside sin link kvalitet og dermed rangeringen i søkemotorene. Dette fører igjen til høyere rangering på søket som gjør at man får økt trafikk på sin egen nettside. Både intern og ekstern link bygging kan hjelpe til med å øke en nettside sin autoritet. Men ekstern linkbygging er definitivt mer vanskelig å få til enn intern linkbygging.

Interne vs. eksterne linker: Hva er forskjellen?

Interne lenker er linker som kommer fra samme domene. Eksterne linker er linker som ikke kommer fra det samme domenet.

Hvordan bygger jeg linker?

Intern link bygging er en metode som piggybacker på ens egen nettside sin link juice. Man bygger interne linker ved å linke fra en underside til en annen underside på nettsiden innen sitt eget domene. For eksempel er denne nettsiden sin autoritet styrket med linker fra andre SEO relaterte sider som lever i  www.wordstream.com. Hvis du har en stor nettside kan du bruke ett side søk for å finne relatert innhold. Ved søk “site:wordstream.com søkefrase“.

Forsøk å se etter linker fra sider som allerede er autorative og høyt rangerende i søkemotorene. Men vær bevisst på at dersom man linker for mye fra disse sidene kan det ha en motsatt effekt i forhold til den siden sin link verdi. Når du identifiserer en nettside vil du ønske å finne ankertekst som matcher dine utvalgte søkeord. Også er det bare å linke i vei.

Ekstern link bygging er prosessen med å få anerkjente linker til ditt innhold fra andre nettsider. Hvem ønsker å linke til din nettside? Hvorfor skulle man ønske å linke til din nettside? Mennesker i relaterte arbeidsområder kan ha behov for andre informative ressurser for å inneha ett godt relevant innhold. Det finnes mange metoder å få eksterne linker på, men rent generelt virker det slik: Finn nettsider som kan ha bruk for dine ressurser. Finn kontaktinformasjonen til forfatteren eller webutvikleren av disse sidene og inviter vennlig han eller henne til å linke til din nettside for ny og verdifull informasjon på deres temaer.

Hva er ankertekst?

Dette er en ankertekst for Adseo. Ankertekst er en klikkbar tekst i en hyperlink. Dette er en eksakt treff ankertekst. Anker tekst informerer crawlerne til søkemotorene om temaet til nettsiden som den er linket til. Eksakt treff ankertekst er mer verdifull enn ikke eksakt treff ankertekst. Men vær oppmerksom på at for mange eksakte linker kan virke spammende og ha en negativ påvirkning på nettsiden. Moralen er derfor å variere litt når det kommer til bruk av ankertekst.

 

Hva er brutte linkbygging?

Bygging av brutte linker er prosessen hvor man søker etter undersider på nettsiden som enten ikke eksisterer lengre eller har blitt flyttet. Når man finner disse brutte linkene kan man fullføre linkene ved å erstatte de med dine aktive nettsider. Det er mange måter å finne brutte lenker på. Ett av de mest brukte SEO verktøyene for å finne brutte linker er Ahrefs. De fleste SEO verktøyene gir deg mulighet til å finne backlinkene til dine konkurrenter og se hvilke av disse linkene som er brutte. Dersom du finner høyt rangerte ressurser som enten har byttet URLer eller ikke lengre eksisterer, og som har en høy relevans til hva ditt nettsted inneholder har du flaks. Finn ut hvem som eier nettsiden og tilby din informasjon/ressurs som en erstatning for din konkurrent.

 

Vil redirects påvirke SEO? 

Redirects eller videresending er en naturlig del av linkene mellom innholdet på din side. Riktig oppsatt 301 redirects ivaretar mellom 90-99 % av link juicen til den redirectede siden. Så dersom du flytter innhold på nettsiden din eller bytter CMS så kan du ofre litt link verdi. Derfor er det en god ide å eliminere slike feil som ofte skjer når man bytter webleverandør eller får en ny nettside.

Husk at ikke alle redirects er lagd like. 301 redirects på en side som er permanent flyttet er de mest SEO vennlige videresendingene. De ivaretar mellom 90-99 % av link verdien. 302 redirects som indikerer at nettsiden bare midlertidig videresender trafikken vil ha lavere link verdi (selv om noen ansatte i Google har argumentert imot dette faktum). Meta refreshers er redirects som finner sted på sidenivå og ikke på server nivå. Disse videresendingene kjenner man som oftest igjen via tekster som “hvis du ikke er videresendt i 5 sekunder, klikk her“. Meta refreshes gir noe link verdi, men er ikke anbefalt som SEO taktikk.