Hva er SEO
De mest stilte spørsmålene om Søkemotoroptimalisering finner du her.
Google endrer rangering algoritmen sin hver dag, og det er bare av og til at de avslører hvilke endringer de har gjort. Dette gjør Google for å unngå at noen skal klare å knekke koden og alltid ende opp øverst ved søk. Visste du at undersøkelser viser at ca 30 % av alle klikkene på mobil tilkommer den som ligger først i det organiske søkeresultatet.
Avhengig av hvem du spør om SEO vil de svare at noen av de nærmere 250 ulike signalene for rangering er viktigere enn andre.
Men selv da er det en stor gjettelek.
Det er litt som å kaste dart på ett roterende roulette hjul.
Dartskiven henger fast på veggen, men numrene på rouletten endrer seg.
Hensikten med denne artikkelen er å belyse noe av SEO kunnskapen ved å dykke ned i, og gi svar på, de 33 mest spurte spørsmålene om søkemotoroptimalisering.
Vi vil belyse de mest basis ferdighetene man må kunne for å drive med SEO til de mer komplekse tingene for viderekommende.
Forhåpentligvis vil du som leser denne artikkelen sitte igjen med flere svar enn spørsmål om SEO etter å ha lest hele.
Grunnleggende Søkemotoroptimalisering
Hva står SEO for?
SEO står for søkemotoroptimalisering på norsk, eller Search Engine Optimization på engelsk. Du tar del i SEO prosessen når du forsøker å få en ny hjemmeside til å rangere høyere i søkemotorenes resultat sider (SERP – Search Engine Results Pages). Den ultimate målsettingen er å øke den organiske(gratis) trafikken på din nettside for dine relevante produkter og tjenester.
Hva er best av søkemotoroptimalisering (SEO) eller betalt søk (Pay Per Click)
Dette spørsmålet er litt som å spørre om hvem som er mest viktig for Norges fotballandslag, Lars Lagerback eller spillerne. Det finnes sikkert argumenter for begge, men realiteten er at begge delene er viktige for lagets suksess. Det samme gjelder for SEO og PPC. Du kan ikke etablere domene autoritet, branding eller en helhetlig digital tilstedeværelse uten SEO. På samme måte som du ikke kan nå potensielle prospekts via bruk av demografi, søkemønstre og søkeord uten PPC.
Hva er best av søkemotoroptimalisering (SEO) eller Search Engine Marketing (SEM)?
SEO er bare en av faktorene som omfatter søkemotor markedsføring. Søkemotormarkedsføring består av betalt søk og SEO.
SEO ofte stilte spørsmål – SERP
Om du finner svaret ved bruk av en søkemotor som f.eks. Google så kan du trygt si at det er søkemotormarkedsføring du driver med.
Hvor kan jeg studere SEO?
Det finnes tusenvis av artikler, bøker, youtube videoer og andre læringsplattformer der ute hvis du forsøker å lære SEO. Hvis du er på ett stramt til intet budsjett bør du sjekke ut bloggene til for eksempel Search Engine Journal, Moz, Search Engine Land, Marketing Land, SEMPost, og WordStream. Vi har også satt sammen en flott guite for basisen av SEO.
Om du har litt mer budsjett kan du finne mange læringsplattformer online som Udemy eller Lynda.
Hvilken SEO software er best?
Det finnes mange ulike programvare for SEO, og svaret vil til syvende og sist være avhengig av hva du har brukt eller prøvd tidligere da det finnes fordeler og ulemper med alle.
- Ahrefs er perfekt for å finne konkurrenters innhold og backlink undersøkelser.
- Moz Pro sin innholds utforsker er perfekt for å finne ikke linkede parametere for din merkevare
- SEMrush er perfekt for rangering og synlighet undersøkelser.
De tre nevnte verktøyene har mange overlappende og lik funksjonalitet. Så hvilket verktøy du velger å benytte er mer basert på dine preferanser om hva du mener er viktigst enn noe annet.
Spyfu, AWR Cloud og DeepCrawl er også verdt å sjekke ut.
Hva er on-page SEO?
On-page SEO refererer til taktikken man bruker på eller i en side for å hjelpe den med å rangere høyere i søkemotorene. On-page SEO betyr å jobbe både med innhold og HTML kildekoden på en nettside. Endringer i HTML kildekoden gir muligheter for å optimalisere bildene på nettside, nøkkelordene, Schema strukturen med mer. Når man snakker om On-page søkemotoroptimalisering SEO tenker man mest på teknisk seo arbeid for å optimalisere ens egen nettside, og ikke eksterne lenker eller andre eksterne signare.
SEO ofte stilt spørsmål: Er SEO dødt?
Ikke tro på vandre historier.
Er det noe vits å gjøre SEO?
Ja, det er den klart beste strategien for å få de beste resultatene på lang sikt. SEO er en vital del av vår digitale hverdag og bør være en del av alle bedrifter sin digitale markedsføring. Bedrifter som søker etter umiddelbare leads og konverteringer kan neglisjere SEO i favør av mer direkte, målrettede annonseringsmuligheter som google ads eller facebook annonsering. Når man investerer i SEO gjør man det som som en del av en langsiktig plan som skal gi avkastning i form av gode og relevante kunder som besøker nettsiden eller butikken. SEO er kostnadseffektivt, gir en god spredning av ressursene og tillater potensielle kunder å bli kjent med ditt brand i sitt eget tempo. Gå til Google og søk etter en av dine tjenester og se hvem som den første som dukker opp i søket og hvem du ville klikket på.
Hvordan vil SEO utvikle seg i år?
Si det med oss: Planlegg for stemmesøk! ComScore forutser at innen slutten av 2020 vil 50 % av alle søk være stemmestyrte. Med dagens Covid-19 virus vil flere og flere benytte stemmen til å styre ting om de kan, i stedet for å trykke på alle knappene. Det er allerede kommet smarthus styring, Google Home og masse artikler om hvordan optimalisere din nettside for fremtidens snippets. Snippet er en betegnelse for korte tekstutdrag eller microdata som man kan synliggjøre for søkemotorene.
SEO ofte stilt spørsmål – Snippet
Når det kommer til stemmestyrte søk er det så langt en økning på 178% fra 2016. Vi har funnet ut at systemer som Amazon Echo, Google Home and Google Assistenten benytter informasjon fra snippets for å gi deg svarene. Vårt tips er er derfor å sørge for at ditt SEO arbeid også ivaretar stemmesøk i år og for fremtiden.
Hvordan endrer SEO seg?
SEO er alltid i konstant endring. SEO er ikke noe man bare gjør en gang, men er et kontinuerlig arbeid. Men den største endringen er at verden blir mer og mer mobil. Mobil bruken har økt betydelig de seneste årene, og i USA er for eksempel bruk av mobilen ved søk på 51 %, mens desktop bruken er på 42 %. Denne forskjellen i favør mobilbruk blir bare større og større. Google har innført at tiden det tar for å laste inn nettsiden din på mobil er en av de 250 signalene som vektlegges i forhold til å vise relevante søk. Om du ikke allerede har gjort det bør du se på Accelerated Mobile Pages (AMP-sider). Kort oppsummert blir det viktigere å tilrettelegge nettsiden for mobil bruk.
SEO Strategi
Hvor begynner jeg når jeg skal lage en SEO strategi?
Hva har du gjort så langt? Dersom svaret er ingen ting så er det et godt utgangspunkt å velge ett av SEO verktøyene som jeg nevnte tidligere for å gjøre en revisjon av nettsiden (site audit). Denne analysen vil hjelpe deg med å finne brutte lenker, manglende meta beskrivelser og gi deg innspill på hvor raskt din nettside laster. Som nevnt tidligere er lastetiden på din nettside blitt veldig viktig for å rangere høyt på dine søkeord for tjenester og produkter. Google Search Console (GSC) er et gratis verktøy som er lett å installere for å få en oversikt over potensielle søkemotor feil, i tillegg til at GSC hjelper deg å diagnostisere din nettside sin lastehastighet og brukervennlighet. Når nettsiden din teknisk sett er klar vil det neste steget være å gjøre en nøkkelord analyse og begynne å skape relevant innhold.
Hva er en nøkkelords analyse?
SEO ofte stilt spørsmål – Nøkkelord
Nøkkelords analyse hjelper deg å bestemme hvilke søkeord du bør optimalisere på din eksisterende nettside, og de fremtidige sidene som du vil legge til i forhold til relevant innhold. For eksempel: Dersom du er en ny liten bedrift som selger programvare for å lage vaktlister for de ansatte, og du finner ut at “verktøy for å lage vaktlister” har mye høyere antall søk og laverer konkurranse, enn “programvare for vaktlister”, vil du kanskje endre innholdet på nettsiden din til å reflektere dette. Nøkkelords analyse er en måte å bestemme hvilke søkeord og søkefraser som folk skriver inn i søkemotorene. Når du har avdekket dette er det mye enklere å lage relevant innhold i forhold til at din bedrift skal bli funnet på søk på f.eks. Google.
Hvordan gjør jeg en Nøkkelord analyse?
De fleste SEO verktøyene som vi har nevnt tidligere har en eller annen form for søkeordplanlegger. Dersom du har en aktiv Google Ads konto kan du også benytte den innebygde søkeordplanleggeren som du finner når du logger deg inn på kontoen. Ved en aktiv konto får du mer eksakte søkevolum enn ved en inaktiv. Mange som jobber aktivt med SEO foretrekker WordStream sitt gratis verktøy for å finne nøkkelord. Det gjelder rett og slett å finne sitt egne foretrukne verktøy å jobbe med.
Når valget er tatt handler det om å stille de riktige spørsmålene. Hva er relaterte søkefraser for å finne din bedrift? Hva er relaterte søk for dine produkter eller tjenester? Du bør alltid vurdere hvilken relevans innholdet som du skriver har i forhold til nøkkelord analysen. Dersom man starter med å skrive bredt om temaet vil man automatisk avdekke en stor liste av potensielle søkeord. Deretter kan man avgrense søkeordene med tanke på relevansen. Kanskje har du sett at enkelte søkeord genererer mest trafikk til din nettside. Ikke nødvendigvis bare trafikk, men også flest henvendelser om man har konverteringssporing implementert (CRO). Ved å skaffe seg overblikk kan man filtrerer ut unødvendige søkeord og søkefraser som det aldri søkes etter. Kanskje avdekker man noen veldig viktige søkeord som har lav konkurranse slik at det er enkelt å rangerer godt på disse. Begynn derfor med å skrive bredt for å kunne avgrense de viktigste begrepene og søkeordene.
Hvor skal jeg implementere SEO søkeordene som jeg vil rangere på?
Du har sikkert h