Er lesbarhet en faktor for rangering?
Vil det føre til høyere rangeringer og mer trafikk?
Vi i Adseo er overbevist om at det å skrive på vanlig og forståelig språk kan gi deg flere besøkende.
Vi benytter oss av en rekke verktøy for å hjelpe folk med å skrive lesbar tekst.
I denne artikkelen vil vi forklare hvorfor søkemotorer elsker tekst som er lett å forstå, og vi gir tips om hvordan du lager dem.
Lesbarheten rangeres og velskrevet tekst forbedrer UX og SEO
Med fare for å si det åpenbare, uforståelig tekst gir en dårlig brukeropplevelse. Ingen liker å lese noe som er uforståelig, kjedelig eller fylt med nøkkelord.
Alt innhold av tekst bør derfor være rettet og fokusert mot publikummet ditt, og gi dem den informasjonen de trenger, en løsning på problemet eller et svar på deres spørsmål.
- Først og fremst bør du skrive godt innhold til de besøkende.
- Dette passer fint inn i vår visjon om helhetlig SEO.
Hvis du skriver tekst folk ikke forstår, hjelper du ikke folk å finne det de trenger.
I tillegg vil du ende opp med misfornøyde besøkende, som sannsynligvis vil sprette tilbake til Google når de treffer nettsiden din.
Google analyserer brukersignaler slik for å bestemme hvordan besøkende opplever nettsiden din.
Søkemotorer etterligner mennesker

Tidligere fungerte det å fylle nøkkelord inn i tekstene. Hvis du bare nevnte søkeordene dine nok ganger i teksten din, ville Google rangere deg høyt på disse ordene.
Disse tidene er for lengst borte.
Heldigvis ble Google mye bedre til å gjenkjenne kvalitetsinnhold.
For eksempel, etter Hummingbird-oppdateringen, begynte Google å gjenkjenne synonymer. Den forstår også hvilke ord, enheter og innhold som er relatert til hverandre. I tillegg til det ble søkemotorer bedre til å forutsi hva folk ønsker å lese.
- Fra søkeordene i spørringen kan de anslå gjetning om søkeintensjonen.
- Du kan lære hvordan du semantisk kan koble enheter til innholdet ditt.
Totalt sett prøver algoritmen til Google å etterligne et menneske. Den prøver å lese tekst som et menneske.
Etter hvert som Google blir mer i stand til å forstå og skanne tekster på en menneskelig måte, øker også kravene til lesbarhet av tekst.
Lesbarhet rangeres og er viktig for stemmesøk

Antallet personer som bruker stemmesøk øker. Google og andre søkemotorer er fokusert på tale.
- De presenterer resultatene på en stemmeliknende måte, de rangerer resultatene på en stemmeliknende måte.
- Folk som søker etter informasjon med talesøk kan ende opp med å lytte til en relativt lang del informasjon.
- Se for deg et langt avsnitt som består av slyngende setninger og inneholder mange vanskelige ord som blir lest høyt.
Stemmeresultatet ville bli umulig å forstå.
Google vil ikke bruke et svar som det, verken ved lyd eller i normale søkeresultater.
Google foretrekker forståelig innhold fordi talesøk blir større.
Om det blir stort eller ikke, spiller ingen rolle for viktigheten av forståelig og lesbart innhold.
Google dikterer ganske enkelt søkeresultatene og algoritmen.
Vi må bare godta det, og i dette tilfellet er det en bra ting.
Å skrive lesbart innhold er en velsignelse for leseren.
Hva gjør en tekst lett å lese?

Hvordan leser folk innhold på nett?
Besøkende skanner gjennom tekster, leser underoverskrifter og første setninger i avsnitt. De ser etter ord for raskt å abstrakte hva hovedkonklusjonen i en artikkel vil være.
Alle ting mennesker gjør mens de leser tekst, er ting Google vil gjøre.
Det betyr at strukturen i teksten din, måten du skriver avsnittene dine på, blir stadig viktigere. Kjernesetninger, første setning i hvert avsnitt vil være avgjørende.
Å ha en klar og logisk struktur i teksten din vil være uvurderlig.
Tips for å holde teksten lesbar

Hvordan lage lettlest innhold? Tenk på strukturen før du begynner å skrive teksten.
- Hva skal du fortelle publikum og i hvilken rekkefølge?
- Er det en logisk rekkefølge?
- Vil publikum kunne følge argumentene dine, eksemplene dine, budskapet ditt?
Kanskje du bør prøve å skrive innhold med den omvendte pyramidestilen?
- Skriv korte og ikke lange setninger, da lange setninger er mye vanskeligere å prosedere.
- Prøv å unngå eller begrense antall vanskelige ord i en tekst.
- Prøv å ikke bruke kompliserte setninger, og prøv å unngå bruk av passiv stemme.
Sørg for å skrive i en tiltalende stil. Det kan være veldig vanskelig, ikke alle har et talent for kreativ skriving.
Sørg for å blande det litt sammen! Prøv å alternere lange setninger med kortere.
Bruk synonymer.
Unngå å starte setninger med det samme ordet.
Vi vet at det er vanskelig å skrive innhold som er lett å lese:
Å skrive en uleselig tekst er en feil som vi ser ganske ofte.
Vi i Adseo analyserer innhold på nettsiden din for å se hvor lesbar teksten er, i tillegg har vi avanserte verktøy som hjelper oss med dette.
Verktøyene vi benytter sjekker for eksempel om setningene dine er for lange, om du ikke bruker passiv stemme for ofte og om lengden på avsnittene dine er OK.
Et siste tips, les det høyt!

Googles Gary Illyes twitret en gang at du skulle lese teksten høyt. Hvis den ikke kan leses lett eller høres rart ut nå du leser den, vil den sannsynligvis heller ikke rangere.
La oss være tydelige, rangeringen din vil ikke umiddelbart ta deg til toppen av alle søk hvis du forbedrer lesbarheten til tekstene dine.
Men å skrive en lesbar artikkel er en viktig del av enhver SEO strategi.
Hvis du vil at publikum skal lese hele artikkelen din bør du sørge for at innholdet er lett å lese.
Innlegg som er enkle å lese vil definitivt resultere i flere besøkende og en høyere konverteringsfrekvens.
Så på sikt, lesbarhet rangerer!
Vanlige spørsmål
Hva er fordelene med å skrive tekster som er lette å lese?
Å skrive lettlest tekst har flere fordeler. For det første kan det øke forståelsen og engasjementet til leserne. Når en tekst er lettlest, kan leserne raskt få tak i hovedpoengene og ha en bedre opplevelse. For det andre kan det føre til høyere rangeringer og mer trafikk på nettstedet ditt. Søkemotorer som Google rangerer sider basert på kvaliteten på innholdet, inkludert lesbarheten. Jo bedre lesbarhet, jo mer sannsynlig er det at siden din vil dukke opp på toppen av søkeresultatene.
Hvilke teknikker kan jeg bruke for å forbedre lesbarheten i mine tekster?
Det er flere teknikker du kan bruke for å forbedre lesbarheten i tekstene dine. For det første bør du bruke enkle ord og setninger. Unngå å bruke lange og komplekse setninger som kan være vanskelige å forstå. For det andre, bruk korte avsnitt og del opp teksten i mindre seksjoner. Dette vil gjøre det lettere for leserne å følge med og forstå teksten. For det tredje, bruk overskrifter og punktlister for å organisere teksten din på en klar og tydelig måte.
Er det vitenskapelig bevis for at lettleste tekster forbedrer forståelsen?
Ja, det er vitenskapelig bevis for at lettleste tekster kan forbedre forståelsen. Studier har vist at når teksten er lettlest, kan leserne raskt få tak i hovedpoengene og ha en bedre opplevelse. Det kan også øke engasjementet og motivasjonen til leserne. Enkel tekst kan også øke forståelsen og oppfatningen av informasjonen som presenteres.
Hvordan kan jeg måle lesbarheten av en tekst jeg har skrevet?
Det er flere verktøy du kan bruke for å måle lesbarheten av en tekst. En av de mest brukte metodene er Flesch-Kincaid Lesbarhetstesten. Denne testen analyserer lengden på setningene og antall stavelsene i ordene for å gi en lesbarhetspoengsum. Jo høyere poengsummen, jo lettere er teksten å lese.
På hvilke måter påvirker målgruppen valget av språk og kompleksitet i en tekst?
Målgruppen spiller en viktig rolle i valget av språk og kompleksitet i en tekst. Hvis du skriver for et publikum med høyt utdanningsnivå, kan du bruke mer komplekse ord og setninger. Hvis du skriver for et bredere publikum, bør du bruke enkle ord og setninger. Det er også viktig å ta hensyn til kulturelle og geografiske forskjeller når du skriver for et internasjonalt publikum.
Hvilken rolle spiller typografi og layout for å gjøre en tekst mer lettlest?
Typografi og layout spiller en viktig rolle for å gjøre en tekst mer lettlest. Velg en skrifttype som er lett å lese og bruk en størrelse som er stor nok til at teksten er tydelig. Bruk også mellomrom mellom linjene og del opp teksten i mindre seksjoner. En god layout kan gjøre teksten mer tiltalende og lettere å lese.





