Hvordan bli synlig på Google?

Hvordan bli synlig på Google?

Innholdsfortegnelse

Hvordan bli synlig på Google?

Innledning

God synlighet på nett kan være avgjørende for din digitale suksess. I denne artikkelen skal vi komme inn på hvorfor god synlighet er viktig og hvilke alternativer du har for din nettside. Og ikke minst hvordan du skal utnytte synligheten for å skape flere kunder. Så får du 10 tips til økt organisk synlighet i slutten av artikkelen. 

To primære metoder for økt synlighet.

Det er mange måter å øke synligheten på, men det kan grovt sett grupperes i to forskjellige båser. Betalt og Organisk. 

Betalt synlighet via Google Ads

Hånd som holder mobil med Google ads illustrasjon

Google Ads er snarvegen til bedre synlighet. Dette er da betalt annonsering, hvor du kjøper visninger og klikk. Annonsene har de beste plasseringene og kan også vises utenfor selve søkemotoren. Du kan få vist annonser i Google sitt annonsenettverk, som inkluderer et stort antall nettsider, YouTube og også potensielt i lokalaviser.

Felles for disse nettsidene er at de har gitt rom for å plassere ut Google sine annonser på sine nettsider. 

Den store fordelen: Rask synlighet, relevant (Treffer de som søker etter dine varer og tjenester) 

Gro over tid med organisk vekst

En av de mest effektive plasseringene i Goolge sitt søkeresultat, er de første plassene under annonsene. Dette er det som vi kaller for organisk resultat.

Her viser Google sider som de mener best svarer på ditt søk. Hva som kommer her, er ikke tilfeldig. Og det er mulig å posisjonere din nettside for denne trafikken.

Ca 39% klikker på posisjon nummer 1 hos Google. Mens du kan oppleve 5-7% klikk på en god betalt annonse.

Google sine algoritmer består av hundrevis av forskjellige små og større signaler, som er med på å definere rekkefølgen på nettsidene som presenteres i søkeresultatet.

Det betyr at det kan påvirkes. Faget for økt organisk synlighet heter søkemotoroptimalisering. (SEO) Men det vi optimaliserer er selve nettsiden.

Dette omtales også ofte som «gratis trafikk» – det stemmer nok ikke, da man ofte må jobbe ganske mye for å komme hit – men samtidig er det ofte svært lukrativt.

Bruk en kombinasjon for best resultat

Da noen klikker på annonser, og noen klikker i de organiske søkeresultatene, så får man best resultat ved å kombinere betalt annonsering med SEO. 

Din nettside vil dekke en større flate og med det øke sannsynligheten for at du er den som får klikket. 

Selv om det føles kontraproduktivt å betale for annonser, der du også er synlig organisk, så forsterker de hverandre. Og i sum kan du gå fra f.eks 15 % til 20% av klikkene, i stedet for å sende 5% til konkurrentene. 

 

Neste steg er salg og konverteringer

Det hjelper ikke å være synlig om alle snur i døra? Når du ønsker bedre synlighet i Google må du tenke på «konverteringer» – For alle andre enn oss datanerder, så er det prosenten av antall besøkende, som utfører ønsket handling. 

Handlingen kan være salg, registrering, klikk på et telefonnummer,  eller at de har sett en video lenge nok. 

Uten konverteringer, så er synligheten verdiløs – og her går de aller fleste i fella. Om ikke nettsiden selger, så er verdens største publikum bortkastet. For å øke antallet jobber vi med konverteringsoptimalisering.

Fundamentalt: En nettside som selger

Handlekurv full av esker

Du kan lage en annonse som gir deg 10.000 besøk pr måned. Så kan du regne på forskjellen mellom å selge til 0,20 % eller 6,8 % av disse. For akkurat det tallet – bestemmes ene og alene av din nettside. (Vel i aller største grad) 

Men det henger sammen. En god nettside betaler også mindre for de 10.000 besøkende, enn hva en dårlig nettside gjør.  Så om du har et relativt stort annonsebudsjett, så kan det raskt være lønnsomt å lage en skikkelig god nettside. 

Ord og utrykk på det vi følger med på: 

CTR: Klikkraten. Hvor mange % klikker på en annonse. 
CPC: Kost pr konvertering. 
CR: Konverteringsrate: Hvor mange prosent. 

For å skape nettsider som selger, må man ha innsikt: 

  1. Hva er det som fungerer (teori og testing)
  2. Treffer vi riktig kunde?
  3. Har kunden riktig intensjon? Er kundene klar for å kjøpe?
  4. Styrker og svakheter.
 

Fasiten ligger i å forstå forretningsideen til Google

Google er tydelig på kravet om kvalitet

Om det er ett eneste nøkkelord du skal sitte igjen med, så er det kvalitet

Her er forklaringen: Hele Google sin forretningsidé handler om kvalitet. En stor andel av Google sine inntekter kommer fra annonser, og det øker. Produktet er antall brukere. Brukere søker kvalitet. Så enkelt er det. Den dagen Google leverer dårlige nettsider på dine søk, forsvinner du som bruker. 

Derfor belønnes gode nettsider, med gode plasseringer. Og ikke minst, gode nettsider betaler mindre for bedre annonseplasseringer, enn dårlige nettsider. 

Dette betyr «Kvalitet i alt» – Og så lenge vi alltid tenker på kvalitet i det vi gjør, så er vi trygge på at nye oppdateringer fra Google, bare forsterker posisjonen du allerede har. 

Men vi må være bedre enn konkurrentene.  Hysj, det er hemmeligheten! 

Synlighet i Google er holistisk

Når du vet at kvalitet er viktig, så gjelder det alt.

  • Tekster og formattering
  • Bilder, filstørrelser og navngivning
  • Kvalitet på HTML-koder og script
  • Fart og ytelse på serveren og nettsiden.
  • Featured snippets, Meta-tekster og Schema. 
  • WCAG2.0 handler om universell utforming for svaksynte.  Viktig.
  • Hvem du er og hva du kan? HÆ? Har det også betydning? Selvsagt, bare les videre

E-EAT og YMYL

Det skal ikke bare være kvalitet, men du skal ha tillitt til kvaliteten også. Det er her EAT kom inn for en stund tilbake. Dette står for Ekspertise, Autoritet og Tillitt. Og i nyere tid har de lagt på «Erfaring» foran akronymet sitt.

Hva vil det si for deg?
Dette er et begrep som egentlig er ganske logisk. Om du skal gjøre en hjerteoperasjon og du vil lese om det. Hvem bør skrive artikkelen? En hjertespesialist? Tekstforfatter eller kunstig intelligens?
Så om Pep Guardiola begynner å skrive om fotball-taktikker, så vil den siden trolig gjøre det bedre enn bloggen til en ivrig foreldre-trener i breddeidretten. Du ser den? 

Så i ditt domene, i din verden, må du finne en måte å styrke din E-EAT. Derfor er også ofte organisk synlighet noe som skjer over lengre tid. 

YMYL Your Money or Your Life er også et begrep som kan gjelde mange. Dette handler om viktige nettsider, som kan påvirke leserens velbehag og økonomiske situasjon. Altså banker, helse, psykologi – sider som potensielt kan påvirke helse og økonomi enten positivt eller negativt. Her er E-EAT ekstremt viktig. 

Dette må ikke være personlig, og kan også være knyttet til organisasjoner. F.eks er nyheter fra CNN mer ansett som «nyheter» enn fra en hobbyblogg. 

Egentlig bare logiske elementer, men alt henger sammen. Og det er din konkurransesituasjon som avgjør hvor vanskelig det er å bli synlig. Trøsten er jo at det finnes alltid alternative måter å skape trafikk på og Google er bare et av mange digitale medier i din jakt på økt synlighet. 

10 tips for bedre organisk synlighet i Google

  1. Søkeord, volum og intensjon er viktig. Pass på at din sidestruktur er bygget for å guide kunden via relevante og aktuelle lenker. Her er det lønnsomt å bruke en SEO rådgiver til å hjelpe deg. 
  2. Nettsiden din må være god. Herunder:
    1. Rask nok, må ikke være formel en, men i det minste bedre enn konkurrentene.
    2. Følge WCAG2.0 standarden: For bedre brukervennlighet (UX) og universell utforming (For svaksynte)
    3. Mobilvennlig. I dag er det ikke uvanlig at 70 % av brukerne dine er på mobil. 
    4. Brukervennlig og logisk satt opp. 
  3.  Gi logiske og beskrivende navn på bilder og Alt-tekster. 4909484.jpg gir ingen informasjon. Gulesko.jpg sier noe om hva som er på bildet.
  4. Bruk gode og relevante meta-tekster og overskrifter. Basert på #1 bør du beksrive godt og kort hva siden handler om. Ta gjerne med unike fordeler som «gratis frakt» osv.
  5. Skriv først og fremst for brukeren. Mange skriver for å tilfredsstille søkemotorenes myter og luner. Tenk alltid leseren først. Så kan man vudere etterpå om man må optimalisere mer (For leseren, og litt for SEO)
  6. Om du vet hvordan, sjekk Google Search Console (GSC). Her kan du finne relevante søk som du kanskje ikke har svart godt nok ut. Dette kan være søkeord som er svært relevant, men som ikke er dekket godt i artikkelen. GSC er en av mine største inspirasjonskilder. 
  7. Er du daglig leder og driver egen bedrift? Sett SEO ut. Det kan bli altoppslukende og ta mye tid og fokus fra din kjernevirksomhet. Det kan fort bli umulig for deg å rekke alt du må. For oss som jobber med SEO, så er det en livsstil. Det har du ikke tid til. 
  8. Vurder søkevolum og konkurranse. Det er bedre å være synlig på søkeord som har lave søkevolum, enn usynlig på søkeord med høyt volum. Du dusjer bedre i litt regn, enn å stå på utsiden av dusjkabinettet, når det allerede er fullt. 
  9. Kan du lage en video om temaet? YouTube er undervurdert som kanal. Om du kan lage en video om temaet, og kan lenke den tilbake til artikkelen, så får du krysseksponert innholdet. 
  10. Bruk innholdsfortegnelse, innledning og oppsummering for å bringe forventninger og innhold sammen.

Bli synlig i Google oppsummert

Det er to primære veier til økt synlighet, betalt annonser eller organisk. 
Betalt søk kan gi umiddelbare resultater, og organisk (SEO) bygges over tid. Kombinasjonen av dette gir de beste resultatene. 

Kvalitet og tillitt er viktige elementer både for annonser og nettsidene som kundene til slutt havner på. Vær transparent og jakt på stadig bedre kvalitet. 
Selv om du ikke har midler til et helt team, så er det mye du kan gjøre i jakten på plass nummer en. Det er lønnsomt, så pass på, andre kan allerede være i gang. 

Skrevet av: 

Frode Heimen

Adseo sin Senior SEO konsulent. 

Ca 20 års erfaring med webutvikling og SEO er han blant de fremste i sitt fagfelt.

Holder til  i vårt satellittkontor i Molde. 

Senior SEO konsulent Frode Heimen
Facebook
Twitter
LinkedIn
Andre artikler
GOOGLE ANALYTICS
Hva er Google Analytics?

Google Analytics er en kraftig webanalysetjeneste som gir innsikt i hvordan brukere samhandler med nettsteder og apper. Implementering av Google Analytics kan være en utfordring

Les mer »