Consent Mode V2

Innholdsfortegnelse

Google cookies

Hva er det og hvorfor er det viktig for din nettside? 

I takt med økende fokus på personvern på nett, har Google introdusert Consent Mode V2, en funksjon designet for å hjelpe nettstedeiere med å tilpasse seg personvern reguleringer fra GDPR (General Data Protection Regulation) samtidig som de samler inn verdifull brukerdata. 

Om du ikke har vært inne på Adseo.no før, fikk du sikkert opp et lite vindu som ber deg om enten godta eller redigere din cookies innstillinger. Det er nettopp dette Google Consent Mode V2 handler om. Hvordan data fra besøkende blir behandlet. 

Remarketing og Analytics 

For å opprettholde flyten av informasjon om hva besøkende gjør og eventuelt hvem de er, står Google Consent Mode V2 sentralt. Dersom man ikke har dette på plass, tvinges Google til å begrense dine muligheter til å målrette annonser og se statistikk om besøkende. 

Dette gjør at du vil ha en meget begrenset mulighet til remarketing, altså målrette annonser mot besøkende som tidligere har vært inne på nettsiden.   

For å opprettholde analytics må du ha en Consent Management Platform (CMP) implementert for å så implementere Google Consent Mode V2.

Google Consent Mode V2 

Consent Mode krever tydelig kommunikasjon til brukerne om hvem som samler inn data, hvordan dataene blir brukt og gir brukerne enkel tilgang til å trekke tilbake sitt samtykke. I tillegg må alle samtykke mekanismer oppfylle kravene om å være lett forståelige og tilgjengelige for brukeren. 

Strengere krav til gatekeepers 

Verktøyet er en reaksjon på EUs press på personvern og hvordan man skal kunne kontrollere sine egne personopplysninger når man er på internett. The Digital Markets Act, ble innført i fjor av EU. Lovgivningen har som mål å sikre at digitale markeder som ofte er dominert av store plattformer blir mer rettferdige, at tredjeparter ikke blir ute.

Disse plattformene kalles gatekeepers: 

Alphabet (Google og Youtube) 

Amazon 

Apple

Microsoft 

Bytedance (Tik Tok )

Meta (Facebook, Instagram og Whatsapp) 

Hvorfor er Google analytics så viktig?

Google Analytics er der man sjekker pulsen til nettsiden sin. Her vil man få inn all data angående hvordan sluttbrukere har samhandlet med nettsiden din, uansett om trafikken kommer fra facebook, google ads eller organisk så ender den opp her!

Med denne dataen kan både eiere og markedsførere identifisere problemer i salgstrakten, trender i markedet, feil ved nettsiden eller bare få en bedre forståelse av sine sluttbrukere som man kan bruke videre i markedsførings initiativene sine.

Dermed blir Google analytics en ganske viktig plattform og hvis man da ikke har implementert Google Consent Mode V2 så går man glipp av store deler av denne daten og man arbeider da i blinde, noe som er ikke å anbefale.

Hvordan gjør jeg dette? 

For å implementere Google Consent Mode V2 må det implementeres en CMP, altså en Consent management platform på nettsiden. Google har et utvalg av leverandører som de sammarbeider med. Adseo benytter Cookie Yes

Data is king

Selv med begrensninger i sporing basert på brukers samtykke, tillater Consent Mode V2 nettsider å justere sporingen slik at den fortsatt kan samle inn anonymiserte data. Dette betyr at selv uten fullt samtykke, kan du fortsatt få innsikt i trafikkmønstre og brukeratferd, noe som er avgjørende for å opprettholde datakvalitet i Google Analytics.

Ta kontakt med oss om du trenger hjelp til å innføre Google Consent mode V2.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Andre artikler
GOOGLE ANALYTICS
Hva er Google Analytics?

Google Analytics er en kraftig webanalysetjeneste som gir innsikt i hvordan brukere samhandler med nettsteder og apper. Implementering av Google Analytics kan være en utfordring

Les mer »