Lenker, Spam-attack og negative backlinks.

Lenker, Spam-attack og negative backlinks.

Innholdsfortegnelse

Lenker fra andre nettsider til din nettside kan være en ressurs og kilde til mer trafikk. Gode lenker er relevante og fører også til økt trafikk. Betydningen av lenker har endret seg gjennom årene. Så vi starter raskt med historien.

Når søkemotorene begynte å komme, så utnyttet de en teknologi som følger lenker fra en side til en ny, på den måten kunne de kartlegge nettsider automatisk. Ordene som brukes for dette er “spider” (edderkopp) og “crawler” (kryper) – Når for eksempel Google finner en lenke på din side, så følger de den, for å indeksere og kategorisere siden den finner.

På ett eller annet tidspunkt begynte Google å bruke antall lenker, som peker til din nettside, som en vesentlig faktor for din plassering i søkeresultatet. De litt mer mørke skyggene i bransjen svarte med å ha lenker i med hvit tekst på hvit bakgrunn. Slik at du ikke skulle se dem, men roboten plukket de opp.

Tjenester som “lenkefarmer” dukket opp, servere som bare produserte betydelige mengder med lenker. Det å kjøpe lenker ble en “snarveg”

Hva er en lenke?

Lenker er en klikkbar tekst som tar deg fra en nettside til en annen.

En intern lenke er en lenke på samme nettsted som tar deg fra en side til en annen på samme domene. For eksempel om jeg skriver Norges beste SEO-byrå og sender deg til førstesiden vår.

En ekstern lenke er en lenke på et nettsted som tar deg til en side på et nytt domene. For eksempel kan du følge oss på facebook. Og lenken sender deg til en annen side (facebook)

En lenke fra en annen nettside til din, kan være god og den kan være dårlig.

Google begynner å skille mellom gode og dårlige lenker

Som et svar på gråsonetaktikker begynte Google å skille mellom gode og dårlige lenker. De etablerte noe som heter “Page Rank” og lenker fra sider med sterk Page Rank var bedre enn lenker fra sider uten en slik page rank. Google har i de senere årene gått bort fra Page Rank, og det er ikke et tall som de offentliggjør – og potensielt ikke vektlegger. Ordet domeneautoritet eksisterer fortsatt, men er i realiteten en kvalifisert gjetting fra oss i bransjen.

Negativ SEO og Black Hat SEO er skyggesidene i vår bransje, som er metoder for å angripe en konkurrent med skadelige metoder, eller bruke tjuvtriks og metoder som er på siden av Google sine retningslinjer.

Så hva skjer når noen lenker anses som dårlige? Da er det selvsagt noen som velger å kjøpe slike lenker for å senke konkurrenten. Dette var mer skadelig før – men hva med i dag?

Les denne, og se hva Googles John Mueller sier om temaet.

Lenker og lenkestrategier er i dag bortkastet tid. Kjøp av lenker er penger ut av vinduet. Negative lenkestrategier blir ignorert av Google, slik at din side ikke skades av eksterne lenker.

Det betyr ikke at det ikke skjer. Kjøp og salg av lenker er like populært i dag – og noen får gevinst av at vi andre ikke følger med i timen.

Hvorfor skal vi bry oss om backlinks?

Det å følge med på nye backlinks sier noe om kvaliteten på innholdet vi lager. Om du lenker til denne siden, fordi du ønsker å fortelle dine lesere om backlinks, så viser det at vi produserer nyttig og interessant innhold.

Det er også spennende når noe man skriver plutselig plukkes opp av større mediehus. Dette er igjen informasjon som man kan benytte til å lage innhold i Sosiale Medier.

Så kan det også være at du har fått en negativ omtale på en blogg, eller andre ting du bør plukke opp og potensielt kan besvare eller rette opp. Får man en negativ omtale i et forum, så kan du vurdere om dette er noe du ønsker å svare på.

Backlinks debunked

Når man jobber med SEO, så følger man med på svært mange nettsider. Det er derfor mulig å finne diverse scenario som kan bekrefte eller avkrefte myter i bransjen.

Graf fra Google Search Console som viser 1 million visninger over 1 år

I grafen over har vi en nettside som har dukket opp i søkeresultatet over 1 million ganger det siste året.

Graf som viser vekst i antall backlinks over ett år. +2800 lenker
I løpet av samme periode har det kommet 2800 nye backlinks til nettsiden. Har det gitt resultater?

Da kan vi se på gjennomsnittlig plassering hos Google for samme periode

Graf som viser ingen endring i gjennomsnittlig posisjon hos Google

Dette er en så flat kurve som man kan få i vår bransje. Heller mer mot en svak negativ utvikling. Stikk i strid med økningen i antall backlinks.

Tar vi antall klikk fra Google søk siste halvår, sammenlignet med halvåret før, så er det faktisk like mange, ingen endring.

Om backlinks var viktig for rangering hos Google, så burde disse grafene henge sammen. Backlinkprofilen er det som vi i vår bransje ville definert som over snittet sterk.

Får siden trafikk fra disse lenkene? Ja, men ikke mer enn 0,7 % av trafikken totalt.

Bygging av backlinks tar tid og det har lite ROI.

En av de mest tidkrevende oppgavene innenfor SEO er lenkebygging. Det er ikke uvanlig at kunder har det i kravspesifikasjonene sine – 50 lenker pr måned kan være et av kravene. Får du et slikt krav, sender du dem denne siden. Det tar 4-5 år å få 2800 lenker som vist i eksemplet over – og effekten er tilnærmet 0.

Hva med fjerning av dårlige linker?

Mange nettsider vil oppleve å bli rammet av en negativ (og heldigvis utdatert) SEO strategi. Trøsten er at en eller annen konkurrent velger å bruke penger på en strategi som ikke fungerer.

For å fjerne betydningen av lenker hos Google så kan vi bruke noe som vi kaller for “Disavow” som på norsk kan oversettes til “å avvise”. Dette er et verktøy hos Google som kan benyttes for å bekjempe negative lenker.

På bakgrunn av hva Google selv sier, så er det ingen grunn til å bruke dette verktøyet. Så lenge det ikke er noen skade, eller advarsler/straff fra Google.

Uten en negativ virkning, så er det heller ikke noe man trenger å bruke tid på.

Verktøyet er også mer “gjemt” i dag, enn for få år siden, et tegn på at det utfases. Viktigheten av lenker er minimal, om du ønsker å bli god på SEO, så er det andre og viktigere grep som må til.

Fra Backlinks til PR-strategi

I takt med at verden endrer seg, så må også bransjen endre seg. Relevante lenker på relevante sider kan skape trafikk. Gode positive mediaomtaler kan skape mye trafikk. For å lykkes med positiv omtale så er middelet en PR-strategi – mer krevende enn backlinks, men har en effekt på besøk og ikke minst merkevarebygging.

Det du ønsker er redaksjonell omtale i etablerte nettaviser/media – det hjelper av mange andre grunner enn en backlink fra en amerikansk katalogtjeneste, eller fra en indisk hundefrisør.

Google har en etablert sannhet som aldri vil endre seg – de er opptatt av kvalitet. Det sier noe om hvor innsatsen bør legges ned.

Adseo AS er et digitalt markedsføringsbyrå som er opptatt av at din synlighet på nett skal være i tråd med gjeldende standarder og trender i bransjen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Andre artikler
GOOGLE ANALYTICS
Hva er Google Analytics?

Google Analytics er en kraftig webanalysetjeneste som gir innsikt i hvordan brukere samhandler med nettsteder og apper. Implementering av Google Analytics kan være en utfordring

Les mer »