Guide til tekster for internett [2021]

Guide til tekster for internett [2021]

Innholdsfortegnelse

En av de områdene du bommer mest på, når du lager nettsider selv er innhold. Derfor har vi skrevet en guide om godt innhold på nettsider, og hvorfor dette er viktig.

Det tar ca 10 minutter å lese hele artikkelen. Det er 3 trafikklys i løpet av artikkelen som illustrerer minimum, sånn passe, og lang nok artikkel. Det er også noen bonustips, helt til slutt.

Bruk av overskrifter.

Riktig bruk av overskrifter er viktig. Tenk som en “bok” – Tittel, kapittel, paragrafer. Når du bruker en editor så har du trolig følgende valg. Overskriften som vi har brukt rett over her er H2.

  • H1
  • H2
  • H3
  • H4
  • H5
  • H6

Alle disse er overskrifter og bør brukes som et hierarki, og ikke i tilfeldig rekkefølge.

Det er anbefalt at den viktigste og øverste overskriften er H1, og at den helst er brukt 1 gang.

Google sier i sine guider at H1 kan brukes flere ganger – da er det gjerne i forbindelse med tydelige seksjoner. Om en side dekker flere temaer for eksempel.

Bruk av underoverskrift

Overskriften i dette avsnittet er en H3. Og bør brukes i grupperte temaer som faller naturlig under H2-overskriften over. Du kan gjerne ha flere avsnitt med H3 overskrifter nedenfor her om du ønsker. Men en ny H2, skal da skape en ny seksjon. Slik som vi gjør nedenfor.

Bruk av bilder på din nettside

Det er alltid en fordel å ha et relevant bilde til innholdet. Bildet bør navngis på en beskrivende måte. Se for deg at Google skal analysere bildet ditt, og får følgende alternativ:

  • 10395395b-20190210.jpg
  • fallskjermhopper-over-oslo-sommer.jpg

Filnavnet til bildet vil si noe om hva som kan forventes å se i bildet.

I editorer har du også ofte mulighet til å legge på “alt”-tekster, det er tekster som gjerne leses opp for svaksynte og blinde. Men det gir også Google mer informasjon om bildet.

Ikke start med “Bilde av…” gå rett på kjernen
Hold lengden på alt-teksten under 125 tegn
Bruk gjerne nøkkelord, OM det er relevant, ikke overdriv.

Pass på bildestørrelse. Det er et større tema som vi ikke går inn på her. Men om du vet hvordan, skaler bilder og optimaliser for lav filstørrelse. Unødvendig innlastingstid er ikke bra.

Tips! Det er alltid lurt å bruke originale og unike bilder.

Skriv lesbart for nett

Det er forskjell å lese på mobil, på en laptop eller PC-skjerm, kontra i en bok. Derfor er det lurt å kjenne til noen av tipsene her også.

Bruk korte avsnitt. Konsentrasjonen til oss som leser er begrenset.

Del opp tekst med overskrifter, bilder, kulepunkter, eller bruk fet skrift for å illustrere noe, der det passer.

3-4 linjer holder i massevis, gå over dette, kun unntaksvis.

Hvor lange tekster skal du bruke på nett?

Dette er et svært interessant tema for oss søkemotornerder. Her er det en del faktorer å ta høyde for. Vi må vite hvordan Google tenker.

Google er opptatt av kvalitet. Det vil si at leseren, altså du – skal få en verdi av å være på denne nettsiden. Om vi kunne gitt deg det her på 600 ord – så er det bra, men så er det litt med den konkurransen da.

Om du googler “fluefiske” så har det første resultatet like over 1000 ord. På side 5 finner vi noen som ønsker å profilere seg som destinasjon for fluefiske, hvor det er ca 400 ord i teksten.

Brukerens intensjon er viktig. Om det er slik at noen ønsker å lære om fluefiske, så kan du gjerne gå i detaljer, gå for 2000 – 2200 ord. Godt oppdelt i seksjoner.

Vi ser at Google belønner artikler som går i dybden, og som også er unike.

Men alt DU trenger, er å skrive noe som er bedre enn nummer 1. Noe som gir leseren større nytte.

Bruk de rette ordene

Det er forskjell på klippemaskin og skjeggtrimmer. Det er forskjell på “Jakke” og “skinnjakke for menn” – Her kan det være vanskelig å vite hva som er de riktige ordene. Men et tips, er å få noen til å lete etter dine varer og tjenester. Eller prøv å let selv, men med andre ord.

Det er ordene som brukes, når folk leter i Google som er viktige. Dette er ord som du ønsker skal gå igjen i overskriften, i navnet på bildet, i alt-beskrivelsen av bildet, gjerne brukt i en underoverskrift. Og det må gå igjen i teksten også.

Bruk synonymer og bruk relaterte ord også. Skriver du om en hunderase, så kan du ta med noe om hønsefôr, valper, dyrehelse, veterinærer osv.

Søkevolum er noe vi som jobber med søkemotoroptimalisering sjekker. For å se hvilke ord som søkes hyppigst.

Minimum tekstlengde rødt lys
Frem til nå har du lest minimum tekstlengde 600 – 800 ord

Struktur og lenker

En lenke er bygd opp av flere deler, og lenken sier også noe om innholdet. Se på eksemplet nedenfor:

https://domene.no/innhold-1/2020/12/14?func=list-service
https://domene.no/tjenester/bil/rengjoring
https://domene.no/tjenester/bilpleie/voks/

eller

https://domene.no/ansatte/
https://domene.no/arkitekter/

Lenken bør si noe om hva vi kan vente oss. Det er bra for leseren, og det er bra for Google. Det er bra for din nettsides synlighet.

Meningsløse kategorier er unødvendige. Alle ledd i en lenke bør ha innhold, et ledd deles av «/»

La oss bruke et eksempel med tjenester. domene.no/tjenester/bilvask. Om du ikke har noe på siden domene.no/tjenester som er fornuftig og medfører merverdi for kunden, så kan den kuttes ut. domene.no/bilvask er mer effektivt.

Unngå for mange nivåer. Alt innhold på din nettside bør finnes med 3 eller færre klikk.
Om du må navigere ned i “tjenester/fylke/Innlandet/Hamar/lokale-tjenester/vask/bilvask”, så har du bommet veldig.

Tips: Pass på at domene.no/ [hjemmesiden] ikke konkurrerer med domene.no/produkt [produkt/tjeneste-siden] – Vi møter ofte sider hvor man gjerne tilbyr en eller få tjenester, at man skaper to sider som har relativt likt innhold. Likt innhold er ikke bra. Det kaller vi for kannibalisering.

Interne og eksterne lenker

Google har kontroll på hvor mange lenker som peker til de forskjellige sidene på din nettside. Dette er noen av de par hundre parameterne som hjelper Google å bestemme rekkefølgen av søkeresultatet.

Interne lenker er lenker som peker fra en side, til en annen side på ditt nettsted. For eksempel, om du skrev om renhold på bil, kunne du lenket til booking av vask.

Her er det viktig å ikke overdrive. Hold innholdet tematisk. Normalt vil du ha noen sterke sider som er “hjørnesteinen” din, du vil lenke mest mulig tilbake dit. Ikke bare tilfeldig fra side til side. Det holder med å lenke til samme side 1 gang i innholdet, men bruk det naturlig.
Du blir ikke straffet for å ha flere like lenker, men du tjener ikke noe på det heller. Riktig bruk her, sier noe om hvilke sider du mener er aller sterkest.

Utgående lenker er lenker fra ditt nettsted, til et annet nettsted. Det er ikke alltid naturlig. Men egner seg godt som dokumentasjon, referanser, eller for å kunne tilby mer lesing for de som ønsker det. Her må du vurdere om det har en verdi å sende leseren til andre nettsider, eller om du ønsker å beholde han på din nettside.

Artikler hvor målet er opplæring, har god nytte av utgående lenker. Pass bare på å oppdatere dem, om de i fremtiden endres, slettes eller flyttes.

Eksterne inngående lenker er bra om teknisk ukeblad skulle skrive om din bedrift, og legger igjen en lenke, som peker tilbake til din side, så er det et lite “kvalitetsstempel” – Her er det ikke lett å kontrollere hva du får, eller hva som kommer. Men kvalitetsinnhold har en tendens til å bli delt, og lenket til. Driver du nettbutikk, så kan det f.eks være fra produktomtaler.

ADVARSEL! – Ikke under noen omstendighet, kjøp lenker. Det har en kortsiktig effekt, men er ansett som “fusk” av Google. Det er mange som lokker med trygge metoder eller private nettverk. NEI! Kjøper du lenker kan du i verste fall bli svartelistet, usynlig, og må bygge opp noe nytt, med et helt nytt domene. Du kan kanskje gå lykkelig i årevis, og plutselig mister du all trafikk. Høy risiko.

Lenkebygging – er en anerkjent metode for å skape mer trafikk til din nettside. Det er noe helt annet enn å kjøpe lenker. Først, lenkebygging er en lite effektiv metode i det norske markedet. Det er gjerne det siste du trenger å bruke tid på. Det er mer verdi i å skape tekster for publikasjon i magasiner, nettaviser o.l.

Når det gjelder lenker, så kommer vi raskt inn på et komplekst område, som handler om nettsidenes autoritet. Det er bedre for deg å få en lenke fra en kjent nettavis, enn fra en ukjent blogg eller nettside.

 

Vær unik med innholdet ditt

Tekster på nett må være mer unike enn Elton John og tidlig David Bowie.

  • Ikke kopier andres tekster.
  • Unngå andres tekster, men bare i oversatt versjon.
  • Bruk sitat og kilde om du limer inn deler av tekster fra andre.
  • Ikke bruk leverandørens produkttekster.

Google er en søkemotor, den er god på å finne, og den finner de tekstene du har kopiert ifra, uansett om du fant den på side 10, i inkognitomodus med VPN, mens du søkte på sider på kyrillisk. Skal du være best, må du være unik og bedre enn de andre.

Det samme gjelder bilder. Unike bilder er best, bruk av bildetjenester er bedre enn ingen bilder. Men kan du ta egne bilder, egne produktbilder så er det aller best. Dermed ikke sagt at du skal bytte ut 10.000 bilder i produktkatalogen din. Her må kost/nytte vurderes.

Tenk om noen kunne vite hvilke 50 produkter du burde fokusere mer på? Det kan vi finne ut for deg.

Men skal du lære noen om fluefiske, så er det lurt å bruke gode bilder fra egne opplevelser.

Medium tekstlengde trafikklys
Så langt: 1500 – 1600 ord. Det er en god medium lengde.

Vårt læremål i dag

Omtrent nå, har du lest deg gjennom 1600 ord. Nesten daglig når vi analyserer nettsider, så møter vi på for tynne tekster eller ustrukturerte tekster.

Målet her er å skrive litt om hva som er viktig, hvorfor det er viktig, og vise også litt igjennom eksempel.

Se hvordan vi har satt opp overskriftene. Denne teksten er ikke skrevet for å bli funnet i Google, men for å gi nytte for deg. En tekst som er skrevet “for Google” inneholder mer tydelig bruk av nøkkelord, uten at det skal være overdrevet – språket bør alltid være naturlig.

Vi tar med et bonusavsnitt også.

Hvem er leseren?

Tenk på hvem du skriver for. Er det noen som skal kjøpe produktet ditt? Er leseren nybegynner eller ekspert? Har du klart å gi en nytteverdi som tar leseren videre?

Målgruppen for denne artikkelen er dere som velger å lage nettsider selv. Som ikke har erfaring med søkemotoroptimalisering, eller tekst for nettbruk.

  • Hvem er leseren?
  • Hva er hensikten?
  • Hvordan skal siden bli funnet?

La oss si at du ønsker å kjøre en digital markedskampanje. Da trenger du ikke lande inn kjøperen på en side med 2000 ord. Den siden bør være optimalisert, kort, til poenget, og gi akkurat nok informasjon til at kjøperen går videre.

Er det sider som skal bli fanget opp av Google sin søkemotor? Da må du være mer bevisst på å bruke de riktige ordene, treffe på søkers intensjon og gi litt mer.

Google har fått en litt mer “akademisk” forkjærlighet, slik at langt innhold skrevet at fagfolk får en automatisk “bonus” – “fagfolk” kan i denne sammenhengen være du.

For vår del, så er dette en side, som vi trolig vil sende til deg via en lenke. Her kan du forstå litt mer av det vi jobber med og analyserer daglig – men nok til at det er ting du kan gjøre selv.

Følger du det vi skriver her, så vil din nettside bli mer synlig. Men det hjelper lite, om du hopper fra #68 til #32 og ikke kommer videre. Da må du kontakte oss.

Oppdater gammelt innhold

Du må ikke skrive noe nytt hele tiden. Det er også lurt å vedlikeholde gammelt innhold. Skrive om, oppdatere og legge til mer. Unngå for mye likt innhold. Det er bedre å oppdatere en gammel artikkel/side med nytt innhold, enn å lage noe nytt lignende.

Nå er denne i sum, ca 2000 ord. Det er en svært god lengde. Forhåpentligvis med mye nyttig til deg. Noe særlig lenger, så vil lengden begynne å telle imot. Nytteverdien må i så fall være ekstremt høy og holde leseren engasjert. Trenger du mer plass enn 2000-2200 ord, så vurder å dele opp i flere artikler.

Lengden, isolert sett, er ikke det viktigste, men at du skriver nok, og bedre enn konkurrentene.

God tekstlengde - grønt lys
2000 – 2200 ord. Nå kan du publisere.

Og husk, å dele det du skriver i sosiale medier.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Andre artikler
GOOGLE ANALYTICS
Hva er Google Analytics?

Google Analytics er en kraftig webanalysetjeneste som gir innsikt i hvordan brukere samhandler med nettsteder og apper. Implementering av Google Analytics kan være en utfordring

Les mer »