Hvilke organisasjoner kan få innvilget GA Grants?

Hvilke organisasjoner kan få innvilget GA Grants?

Innholdsfortegnelse

Driver du en veldedig organisasjon som ønsker å nå ut til likesinnede personer som er interessert i å løse de samme samfunnsproblemene som du og din organisasjon jobber imot. Eller ønsker du å rekruttere flere nye medarbeidere som kan hjelpe deg med å nå målene i din ideelle organisasjon? I så fall så er denne artikkelen skrevet for deg!

«At Google, our mission is to make sure that information serves everyone, not just a few.»
– Sundar Pichai

De fleste veldedige organisasjoner har en klar og tydelig plan for hvordan de skal nå deres mål og engasjerte ledere til å gjennomføre disse planene. Det de som oftest mangler er de store markedsførings budsjettene som behøves for å få budskapet ut i verden til alle de relevante menneskene som veldedige organisasjoner er så avhengige av for donasjoner eller aktive bidrag. Dette hadde Google lyst til å gjøre noe med og de har da skapt Google Ad Grants.

Adseo er en Google partner og kan derfor hjelpe din organisasjon med å få og administrere Google Grants.

Les mer i artikkelen nedenfor.

Hva er google ad grants?

Google Ad Grants er en ordning der veldedige organisasjoner som drives utelukkende for å bekjempe et samfunnsproblem uten å skape profitt for seg selv kan få opptil 10 000 USD i måneden som de kan bruke til annonsering på Google sitt søkenettverk. Det er da altså tekstbaserte annonser på Google sitt søkenettverk og ikke shopping eller display annonser som er mulig gjennom denne ordningen.

Se eksempel:

google bilde

Google ad grants gir din organisasjon en mulighet til å bli synlig og søkbar for de som aktivt søker etter muligheten til å gi gaver til veldedige organisasjoner. Med en annonse havner du potensielt øverst i søkeresultatet og mulighetene til å få flere bidrag blir betydelig større.

Hvilke organisasjoner kan få innvilget GA Grants?

For å kunne delta i denne ordningen må da organisasjonen din være en såkalt “non profitt” organisasjon som er verifisert som en veldedig organisasjon i et av de 65+ landene Google tilbyr denne ordningen i. Når man starter på søknads prosessen så vil organisasjonen din bli verifisert av Techsoup eller en lokal partner av Techsoup for å se om deres organisasjon møter kravene som stilles av Google. Man må også ha en nettside av en viss standard med relevant innhold om deres organisasjon. Her gjelder regler som at organisasjonen må eie nettsiden brukerne lander på, nettsiden må laste relativt raskt og ha minimalt med annonser, men i vår erfaring er en “vanlig” nettside mer enn god nok. Du kan lese mer om nettside kravene til Google grants ordningen her.

Disse organisasjonene kan være siktet mot alt fra fattigdom i jemen, forsøpling av havet eller utvidelse av den indiske tigerens habitat. Du kan derimot ikke søke om støtte fra google dersom du er en statlig enhet eller organisasjon, sykehus eller helseorganisasjon, skole, akademisk institusjon eller universitet (Google for Education tilbyr et eget program for skoler).

Fra og med 2003 så har Google gitt ut over $10 Billioner i gratis annonsering til over 115 000 ulike organisasjoner i over 51 land. Så lenge du er en “non-profit” veldedig organisasjon som har en nettside som er innenfor Google krav så skal man kunne klare å få innvilget Google ads grants. Ved et samarbeid med oss i Adseo hjelper vi din organisasjon med prosessen.

Hvilke krav stilles til Annonseringen?

Det stilles en hel del krav til hvordan selve annonsene dine utformes og vedlikeholdes for å kvalitetssikre annonsene du deler med omverden.

Konto struktur:

En velstrukturert konto er viktig for å vise målgruppen du er interessert i den riktige annonsen til rett tid uten å bryte Google ad grants sine regler.

Ad Grants-kontoer må ha:

– Korrekt geografisk målretting, altså spesifikk geografisk målretting for å vise annonser på steder der informasjon om og tjenestene til den ideelle organisasjonen din er nyttig for brukerne.

Hvis du gjør humanitær arbeid i Nepal, men ditt primære mål på nettet er å skaffe donasjoner og frivillige i USA, så må du vise annonsene dine i USA og ikke hele verden.

Hvis du primært betjener lokalsamfunnet ditt, bør annonsene dine bare vises i byen eller lokalområdet ditt.

– Minst 2 aktive annonsegrupper per kampanje (hvis du ikke utelukkende bruker smarte kampanjer) som hver inneholder et sett med nært beslektede søkeord og 2 aktive, unike tekstannonser.

-Minst to unike nettstedslink utvidelser.

– Ad Grants-kontoer som ikke utelukkende bruker smarte kampanjer, må ha en klikkfrekvens på 5% (CTR) hver måned (på kontonivå, ikke nødvendigvis hvert søkeord). Hvis CTR-kravet ikke blir oppfylt i to påfølgende måneder, blir kontoen din deaktivert midlertidig. vHvis kontoen din blir deaktivert, så må du gjøre endringer slik at kontoen samsvarer med Google sine krav for så å be om at kontoen skal bli aktivert igjen.

– Google ads kontoen må også ha satt opp konverteringssporing der sporingen får inn ihvertfall 1 konvertering i måneden. Dette kan være alt fra donasjoner eller kontakt via tlf som blir satt som konverteringsmål.

Budgivning

Ad grants krever at alle kampanjer må kjøre konverterings-basert smart budgivning med mindre de bruker smart-kampanjer. Budgivning Strategiene som gjelder er da altså: maksimer antall konverteringer, maksimer konverterings verdien, mål-CPA eller mål-ROAS-budgivning.

Trykk her for å komme i gang med Google grants på egen hånd. Eller ta kontakt med oss i Adseo for veiledning.

 

FAQ

 Svar på ofte stilte spørsmål

 

Hva er Google Ad Grants?

Google Ad Grants er en ordning der Google gir veldedige organisasjoner opptil 10 000 $ i mnd i annonse budsjett på google søkenettverk slik at de kan nå deres målgruppe med deres budskap.

 

Er det lov å ha en vanlig betalende Google ads konto ved siden av Google ad Grants kontoen?

Ja, standard kontoer er en fin måte å ut til enda flere og få tilgang til tilleggsfunksjoner som for eksempel remarketing, bildeannonser og videoannonser. Kontoene dine vil ikke konkurrere med hverandre fordi Ad Grants-annonser er i en egen auksjon som kommer etter betalte annonser.

 

Må jeg bruke 10 000$ i måneden på annonsering? 

Nei det er ingen krav for hvor mye du må bruke.

 

Hvor mye koster Google Ad Grants?

Du trenger ikke betale noen ting for Google Ad Grants kampanjer. Du vil få tildelt 10 000$ i annonse penger i måneden, disse går ikke over til neste måned om du ikke bruker hele beløpet.

Benytt deg av muligheten å ta kontakt med oss i Adseo. Adseo er et performance markedsføringsbyrå som jobber med Google annonsering ads, søkemotoroptimalisering for Google sitt organiske søk og Google min bedrift hver eneste dag.

Ta kontakt for å høre mer.

Kontakt oss

Facebook
Twitter
LinkedIn
Andre artikler
GOOGLE ANALYTICS
Hva er Google Analytics?

Google Analytics er en kraftig webanalysetjeneste som gir innsikt i hvordan brukere samhandler med nettsteder og apper. Implementering av Google Analytics kan være en utfordring

Les mer »