Har mangedoblet omsetningen – nå satser bedriften i Molde

Har mangedoblet omsetningen – nå satser bedriften i Molde

Innholdsfortegnelse

Det siste året har Adseo økt omsetningen med nesten 7 millioner kroner. Nå satser de i Molde.

Tor Johan Stokke fra Eidsvåg og de andre i Adseo fikk en tøff start da de brøt ut fra andre mediebyrå, og startet for seg selv på Fornebu i Oslo. Bare én måned seinere kom koronapandemien, men det lot de seg ikke stoppe av.

– Alle i bedriften har jobbet i større byråer tidligere. Vi fant ut at vi skulle starte opp vårt eget byrå, og det gjorde vi – én måned før koronapandemien kom til Norge. Ting så i grunn veldig lyst ut – vi hadde fått flere kunder, og så smalt det. I stedet for planlagt arbeid, jobbet vi med infrastrukturen og tok tak i kunder som vi ikke hadde tatt tak i før. For eksempel frisører som vi laget nettbutikker for. Da så vi at de solgte hårprodukter og hadde god omsetning. Så de fikk jo fortjeneste på det, og det var artig å se at det lønte seg å tenke litt utenfor boksen, forteller HR-ansvarlig og partner Tor Johan Stokke.

Firmaet økte omsetningen fra 410.000 kroner i 2019 til nærmere 7,3 millioner kroner i 2020.

– Nettbutikker tok av og flere bedrifter så potensiale i å bli mer digitale. Det var en bratt kurve for oss. Vi hadde to-tre måneder helt på grensa av det vi tålte før det sa pang. Etter det har vi ikke sett oss tilbake, sier Stokke.

Nå ønsker de å etablere seg i Molde. Ta del i lokalmiljøet og slå en ring rundt næringslivet i Molde og omegn – og skape et lokalt byrå og fagmiljø med god solid kompetanse som bedrifter i region skal kunne benytte seg av.

– Jeg kommer jo fra Eidsvåg og har en lokal tilknytning. Vi var på utkikk etter en digital rådgiver og innholdsmarkedsfører, og akkurat på det tidspunktet tok Lillian Langset kontakt. Det tok ikke lang tid før vi hadde bestemt oss for å ansette Lillian, og å satse på en avdeling i Molde.

Lillian, som tidligere har jobbet med Frode Heimen, nevnte til Morten Rydningen, en av partnerne i bedriften, at Frode var en person som bedriften burde satse på, og få med på laget.

Og det tok ikke lang tid før Frode Heimen var på plass i de nye kontorene i Grandfjæra. I oktober startet han sin nye jobb.

– Det tok mindre enn 24 timer fra jeg sluttet i EKH til jeg hadde ny jobb. Egentlig har det gått i rakettfart og kalenderen er stappfull allerede, sier Heimen.

– Hva er det dere tilbyr til lokale bedrifter?

– Jeg jobber med søkemotorer, men egentlig er det i realiteten markedsføring. Vi ser kjempemuligheter i regionen som ingen tar, og har grep som kan fire-femdoble nettrafikken til en bedrift. Næringslivet i fylket er bra, både med etablerte og nystarta bedrifter. Vi kan hjelpe dem til å treffe de rette kundene, og vi ser at omsetningen øker veldig med de rette grepene. Det har vært veldig lite fokus på dette i fylket, og vi ser at flere bransjer er vidåpne for hjelp. Det står en dusj med trafikk rett foran dem, men ingen går inn i dusjen. Her kan vi dytte bedriften inn, sier Heimen.

Han skal drive Molde-kontoret sammen med Lillian Maria Langset. Hun er tydelig på hvilke kunder vi ønsker.

– Vi ser etter folk og bedrifter med ambisjoner, sier Langset.

Nå skal de hjelpe lokale firma til å bli mer synlige på internett gjennom å lage nettsider og nettbutikker, søkemotoroptimalisering og betalt søk. I tillegg hjelper firmaet også til med sosiale medier. I tillegg til å utforme konsepter, kreative ideer, kommunikasjon og uttrykk, skal både etablerte og nystartede bedrifter oppsøke oss for å få hjelpen de trenger.

– Vi har alt som hører til nett på bedrift. Selvsagt er det konkurranse på markedet her., men den konkurransen går på en del av det vi tilbyr – ikke alt. Det er en kompetanse få innehar her i Molde, mener Stokke.

– Det er mange dyktige byrå og designere i Molde. Men de mangler i søkemotorbiten. På den måten kan vi bistå andre byrå som har laget nettsider til bedrifter også. Det går enorme summer – 400 millioner kroner eller mer – fra Møre og Romsdal til byrå i Oslo. Vi håper å beholde litt av den lekkasjen her lokalt, sier Heimen.

– Hva betyr det i praksis?

– Det hjelper ikke med ei fin nettside med godt innhold hvis ingen er inne på den. Da er man like langt. Jeg vil sammenlikne det med å lage en kjempefin butikk i Molde med alt av varer, og så plasserer man den langt oppe i skogen hvor det ikke er folk. Da blir det vår jobb å flytte den ned på Roseby eller i Storgata dit kundene er, sier Heimen som mener det er mange feil som gjøres når bedrifter lager seg hjemmesider på internett.

– Det handler om å bruke feil ord, tekster og bilder. Ofte må man søke direkte på bedriftsnavnet for å finne siden, og det er det ingen som gjør.

– Har du en fast frisør, så ringer du dit. Om det da ikke er ledig time, så ringer man den første som kommer opp som søk på nettet. Det kan vi hjelpe bedrifter til å bli, sier Stokke.

Erfaringer fra koronapandemien har gjort arbeidet enda mer aktuelt enn før.

– Det har vært forskjellig fra bedrift til bedrift, men helhetlig har vi merket mer trykk. Vi merker at mindre bedrifter er mer åpne for det, og ser mer verdi i det enn tidligere. Teknologien vi tilegner oss på fem år, har kommet på ett år nå. Mange har bare måtte lære seg hvordan man bestiller en time eller handler på internett. Derfor må også bedrifter være flinkere på det. Alt handler om søk på internett, mener Stokke.

Adseo har nå 11 ansatte, inkludert de to på kontoret i Molde

– Hva er målet å få til i Molde?

– Vi skal få inn tre-fire til etter hvert i Molde. Målet er å få ei fullfungerende avdeling med kompetanse i alle ledd, slik vi allerede har i Oslo, sier Stokke.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Andre artikler
GOOGLE ANALYTICS
Hva er Google Analytics?

Google Analytics er en kraftig webanalysetjeneste som gir innsikt i hvordan brukere samhandler med nettsteder og apper. Implementering av Google Analytics kan være en utfordring

Les mer »